Połącz się z nami

Cześć, wpisz to czego szukasz

Aktualności

Testy elektrycznej Cupry Born w krainie Św. Mikołaja

Jordi Gené i Mattias Ekström uczestniczyli w opracowaniu najnowszego w pełni elektrycznego modelu hiszpańskiej marki – Borna. Testy z ich udziałem przeprowadzono na terenie zamarzniętego jeziora w Laponii oraz na najbardziej wymagających torach wyścigowych.

Zaangażowanie kierowców pozwoliło na zwiększenie komfortu w zakresie prowadzenia samochodu, optymalizację układu hamulcowego i osiągów.

Dwóch profesjonalnych kierowców, ponad 3 000 km testów i główny cel – gwarancja sportowej przyjemności z jazdy najnowszym samochodem marki CUPRA. Oto w jaki sposób Gené i Ekström przyczynili się do stworzenia pierwszego w pełni elektrycznego samochodu marki.

Samochody wyścigowe są inspiracją dla wszystkich modeli CUPRY, a tymi, którzy jeżdżą nimi najlepiej są kierowcy wyścigowi – wyznaje Marta Almuni, Dyrektor Techniczny ds. Rozwoju CUPRY Born. – Chcemy, aby nasze samochody były precyzyjne i dynamiczne. To cechy, które zawodowi kierowcy potrafią bardzo dobrze rozpoznać, dlatego korzystamy z ich doświadczenia i porad w kwestiach, nad którymi musimy popracować.

Lepsze prowadzenie

Zbieranie tego doświadczenia rozpoczęto jeszcze przy opracowywaniu Formentora. To częściowo na nim CUPRA chciała oprzeć wizję pierwszego w pełni elektrycznego pojazdu marki. Rola Ekströma w tym procesie polegała na doprowadzeniu samochodu do granic możliwości i przekazaniu swoich spostrzeżeń inżynierom.

My, kierowcy, pochodzimy ze świata, w którym nie ma rzeczy niemożliwych. Jesteśmy w stanie zasugerować inżynierom takie zmiany, dzięki którym samochód stanie się bardziej interesujący pod względem doświadczeń z jazdy dla klientów marki – podsumowuje Jordi Gené.

Od zamarzniętego jeziora po tor wyścigowy

We wczesnych fazach prac nad modelem, kierowcy sprawdzali samochód na najbardziej wymagających terenach m.in. w Laponii.

Suchy, mokry i oblodzony asfalt, żwir, śnieg, droga gruntowa i śliskie nawierzchnie. Zadbaliśmy o to, aby samochód radził sobie w każdych warunkach – wyjaśnia Ekström. – CUPRA Born jest tak wszechstronna, że znajdzie entuzjastów w każdej grupie kierowców, od tych najbardziej ostrożnych, po tych szukających maksymalnej przyjemności z jazdy.

Aby uzyskać oczekiwane właściwości jezdne w modelu Born zastosowano zawieszenie adaptacyjne DCC (Dynamic Chassis Control), które można natychmiast przełączyć do trybów: Range, Comfort, Performance, Individual bądź CUPRA, zgodnie z potrzebami kierowcy. Kolejnym wynikiem pracy zespołowej jest system e-Boost. Jak tłumaczy Almuni, jest to aktywacja dodatkowej mocy, którą można wykorzystać w trybie CUPRA. Ta opcja zapewnia dodatkowe 27 KM w wybranym momencie pomiędzy 80 a 120 km/h i będzie dostępna w wersji 204 KM w 2022 roku, dzięki czemu samochód zyska moc wyjściową 231 KM (170 kW).

Precyzja przede wszystkim

Innym obszarem, nad którym pracowano z udziałem obu kierowców jest układ kierowniczy.

Gdy po raz pierwszy chwyciłem kierownicę pokonywanie zakrętów było trudne, ale teraz, dzięki progresywnemu układowi kierowniczemu, udało nam się dodać wrażenia z jazdy w 100% – dodaje Gené.

Poza mocą i układem kierowniczym eksperci wyścigowi przyjrzeli się również hamulcom. Dzięki ich sugestiom zwiększono powierzchnię pedału, co poprawiło komfort hamowania oraz skróciło jego drogę.

CUPRA Born – dane techniczne:

Moc wyjściowa:

150 KM (110 kW)

204 KM (150 kW) – dostępny w zestawie e-Boost – 231 KM (170 kW)

Zestaw e-Boost:

77 kWh – 7.0 s przyspieszenie (0-100 km/h) – zakres ok. 540 km

58 kWh – 6.6 s przyspieszenie (0-100 km/h) – zakres ok. 424km

Reklama

Może Cię również zainteresować

Aktualności

W pierwszej połowie roku 2020, Audi dostarczyło do klientów na całym świecie 17 641 sztuk modelu e-tron.

Aktualności

Po wielu miesiącach zapowiedzi spółka ElectroMobility Poland ujawniła prototypy polskich samochodów elektrycznych

Aktualności

Pierwszy na świecie elektryczny rajdowy puchar jednej marki

Aktualności

Najnowsze badanie przeprowadzone na polskich respondentach przez zespół analityczny InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen dowodzi, że rozwój rynku fotowoltaicznego może pozytywnie wpłynąć...