Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Audi Q6 e-tron

Aktualności

Audi Q6 e-tron – elektromobilność kategorii premium

Rozszerzając paletę aut zeroemisyjnych, Audi zaprezentowało pierwszy model zbudowany na płycie podłogowej Premium Platform Electric (PPE). Q6 e-tron produkowany będzie w Ingolstadt (Niemcy), a jego cechy to zwiększona względem poprzednich elektryków efektywność energetyczna, która przekłada się na duży zasięg. Nowy SUV z napędem elektrycznym trafi do sprzedaży w kwietniu, od razu także w usportowionej wersji SQ6 e-tron.

Audi Q6 e-tron

Platforma PPE w ramach koncernu Volkswagen wykorzystywany będzie w markach premium, czyli w Audi oraz Porsche. Zgodnie z deklaracjami szefostwa Audi, model Q6 e-tron będzie znaczącym krokiem w odmładzaniu portoflio, a główne założenie nowej polityki jest chęć posiadania aut elektrycznych we wszystkich kluczowych dla marki segmentach. Graniczną datą dla tej koncepcji jest rok 2027, z czego wynika, że w najbliższym czasie spodziewać się można wielu premier pod znakiem czterech pierścieni.

Audi Q6 e-tron: stylistyka typowa dla marki, świetlana przyszłość

Nowe Audi to średniej wielkości SUV, z rozstawem osi rzędu 2899 milimetrów. Długość nadwozia to 4771 milimetrów, co oznacza, że jest ledwie o 15 centymetrów krótsze niż flagowy elektryk Q8 e-tron.

Duży rozstaw osi przekłada się na całkiem sporo miejsca na tylnej kanapie. Miejsca nie zabraknie również w bagażniku, gdzie bez trudu pomieścimy niezbędny ekwipunek na wakacyjny wyjazd dla pięciu osób. Jego pojemność to 529 litrów, a jeśli dodamy do tego prawie 70-litrowy bagażnik przedni (frunk) to

Audi Q6 e-tron

Wprowadzenie nowej platformy to dobra okazja na lekką korektę języka stylistycznego typowego dla marki. Oczywiście w tej kwestii nie można oczekiwać rewolucji, dlatego też projektanci postawili na ewolucję, którą najlepiej widać w okolicach słupków C i D. Poza tym nadwozie nowego SUVa cechują dobre proporcje, a także masywne burty z ciekawymi przetłoczeniami.

W ramach aktualnych trendów, Audi postawiło na aktywne oświetlenie. Z przodu znajdziemy reflektory LED Matrix, z tyłu zaś światła typu OLED drugiej generacji. Sterowanie sygnaturą świetlną powierzono komputerom, których w nowym Q6 e-tron zamontowano aż pięć.

Tylne światła OLED pozwalają na komunikację z innymi użytkownikami, w tym na przykład sygnalizację niebezpiecznie małego odstępu między pojazdami. Rodzaj sygnatury świetlnej użytkownik może ustawić według 8 zdefiniowanych fabrycznie wzorów.

Audi Q6 e-tron: duże ekrany, skandynawski minimalizm

Q6 w odmianie zeroemisyjnej to nie tylko nowa platforma, lecz także nowa filozofia stylistyki kabiny. Wyświetlacz przed kierowcą (11,9”) oraz centralny (14,5”) zostały połączone w jednej obudowie, a rezygnacja z fizycznych przycisków dała efekt w postaci czystej formy, wręcz minimalizmu skandynawskiego.

Audi Q6 e-tron

Nowością, znaną dotychczas z Porsche, jest dodatkowy ekran o przekątnej prawie 12 cali przeznaczony dla pasażera przedniego fotela. Z racji głębszego osadzenia w desce rozdzielczej pozwala on pasażerowi oglądać film, bez rozpraszania kierowcy.

Rewolucyjny w pewnym sensie jest również wyświetlacz przezierny Head-up, tym razem z pakietem rozszerzonej rzeczywistości. Pole widzenia wyświetlanych informacji odpowiada ekranowi o przekątnej aż 88 cali.

Audi Q6 e-tron Head-up-Display tworzący obraz o przekątnej aż 88 cali

Kolejna nowość to system operacyjny użyty w Q6 e-tron. Po raz pierwszy w niemieckiej marce pojawi się Android Automotive. Przeniesienie konta Google do pokładowego komputera pozwala na dużą personalizację systemu, w tym również aplikacji dostępnych w sklepie, między innymi takich jak YouTube, Spotify czy Tidal.

Znakiem czasów jest również asystent głosowy, z elementami sztucznej inteligencji. Nowy asystent rozumie ponad 800 poleceń głosowych i można go aktywować za pomocą różnych punktów dotykowych oraz poprzez aplikację myAudi.

Dopełnieniem obrazu pokładowego luksusu jest nagłośnienie renomowanej firmy Bang & Olufsen. System zawiera wysokowydajny wzmacniacz, sterujący 20 głośnikami, o łącznej mocy 830 wattów. Cztery z tych głośników zintegrowano z zagłówkami przednich foteli, co pozwala precyzyjnie sterować strefami dźwiękowymi w kabinie.

Audi Q6 e-tron: większa wydajność, duży zasięg, solidny odzysk

Zeroemisyjne Q6 e-tron dostępne będzie wyłącznie z akumulatorem o pojemności 100 kWh brutto (94,9 kWh netto) oraz – przynajmniej w pierwszej fazie sprzedaży – tylko z napędem czterech kół. W późniejszym czasie, producent nie określił, kiedy w ofercie pojawią się odmiany z napędem jedynie tylnej osi, co powinno znacząco wpłynąć na cenę oraz zasięgi elektrycznego SUVa.

A propos zasięgów – dzięki zwiększonej wydajności energetycznej, Q6 e-tron powinien przejechać na jednym ładowaniu około 625 km. Taki wynik oznacza konsumpcję energii na poziomie 18 kWh na dystansie 100 kilometrów, co – mając na uwadze gabaryty oraz masę – wydaje się wynikiem wręcz rewelacyjnym.

Q6 e-tron zadebiutuje z mocą 388 koni mechanicznych, a także w sportowej odmianie SQ6 e-tron, która dysponować będzie systemowym pakietem o mocy prawie 520 KM.

W tym pierwszym wariancie sprint do setki trwać będzie 5,9 sekundy, w drugim skróci się do 4,3 sekundy. Maksymalne prędkości to odpowiednio 210 lub 230 km/h.

Nie mniej istotne od parametrów trakcyjnych (a może nawet ważniejsze?) są dane opisujące część elektryczną. Najważniejsza kwestia to architektura 800V, która przekład się na wysokie moce ładowania, a co za tym idzie krótkie czasy spędzone pod ładowarką.

Audi Q6 e-tron na stacji ładowania Ionity

W przypadku Q6 e-tron moc ładowania wynosi do 270 kW, co na odpowiednio szybkich urządzeniach pozwala uzupełnić energię w zakresie od 10 80 procent pojemności akumulatora w czasie około 21 minut. Gdyby komuś naprawdę się spieszyło, to w czasie 10 minut na ładowarkach wysokiej mocy (HPC) jest w stanie odzyskać 255 kilometrów zasięgu.

Zasięg powyżej 600 kilometrów osiągany będzie zapewne trybie jazdy miejskiej, kiedy to będzie można korzystać z rekuperacji energii. A ten odzysk jest wręcz imponujący, albowiem nowy SUV Audi może doładowywać akumulator trakcyjny w czasie hamowania z mocą sięgającą aż 220 kW.

Audi Q6 e-tron: dużo bezpieczeństwa, dużo materiałów z recyklingu

Jak przystało na markę z segmentu premium, Q6 e-tron zostało dobrze wyposażone we wszelkie systemy wspomagające oraz asystujące kierowcę. Nowością w tym zakresie jest aktywny tempomat adaptacyjny plus, który oprócz standardowego zakresu działań wchodzi również w interakcje z innymi pojazdami (oczywiście kompatybilne z systemem Audi), określając ich położenie i kierunek poruszania się.

Audi Q6 e-tron

W nowym SUVie Audi zwiększa jeszcze bardziej udział materiałów pochodzących z odzysku. Tworzywo do produkcji osłon przedniego bagażnika oraz innych elementów plastikowych uzyskano poprzez recykling poliestru. Stal użyta do wyprodukowania dachu w 15 procentach zostanie odzyskana z pojazdów wycofanych z ruchu.

– Audi Q6 e-tron, zbudowane na nowej platformie PPE, stanowi dla naszych klientów kolejny technologiczny skok w dziedzinie mobilności elektrycznej klasy premium – powiedział Gernot Döllner, Prezes Zarządu AUDI AG, podczas światowej premiery modelu w głównej fabryce w Ingolstadt. – PPE pokazuje, jak łączymy zasoby specjalistycznej wiedzy w ramach Grupy Volkswagen i w ten sposób sprawiamy, że elektromobilność staje się skalowalna. Dzięki PPE jesteśmy w stanie masowo wprowadzać na rynek modele o wysokich standardach technicznych w różnych segmentach, a tym samym dalej elektryfikować nasze portfolio – dodał dyrektor generalny Audi.

Reklama