Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Lancia Ypsilon

Aktualności

Lancia Ypsilon rozpoczyna nową erę marki, nie tylko elektryczną

Ostatnia prezentacja nowego modelu Lancii miała miejsce w 2011 roku, kiedy to świat ujrzał trzecią generację eleganckiego Ypsilona. Od tego czasu we włoskiej marce nie działo się wiele, poza tym, że sprzedaż jej samochodów została ograniczona do rodzimego rynku. Zapowiedzią nowej ery jest Ypsilon czwartej generacji, który będzie modelem paneuropejskim, a jego sprzedaż już niebawem rozpocznie się na rynkach włoskim, belgijskim, francuskim, niderlandzkim oraz hiszpańskim.

Ypsilon w swojej trzeciej, kilkukrotnie modernizowanej odsłonie, produkowany jest w Tychach. Każdy egzemplarz eksportowany jest z Polski do Włoch, gdzie akurat ten model Lancii jest najpopularniejszym ze wszystkich, oferowanych przez koncern Stellantis, do którego należy włoska marka.

Lancia Yprsilon

W związku z pojawieniem się Ypsilona czwartej generacji, znany jest termin wygaszenia produkcji aktualnego modelu w polskiej fabryce. Ostatnie auta wyjadą z Tychów w czerwcu, a nowa generacja wytwarzana będzie w Hiszpanii, w tym samym zakładzie, gdzie powstaje między innymi Opel Corsa.

W tym miejscu zasadne jest pytanie, czy zatem nowa Lancia dzielić będzie rozwiązania techniczne z Oplem? Odpowiedź jest bardziej niż banalna: oczywiście, że tak. Wszak to0 ten sam koncern, ta sama płyta podłogowa, ten sam zestaw akumulatorów trakcyjnych i silników elektrycznych.

Lancia Ypsilon – na początek elektryk, później wersje spalinowe

Nowe Ypsilon trafi do sprzedaży na wybranych rynkach już w połowie bieżącego roku, na początku wyłącznie z napędem czysto elektrycznym. Układ znany między innymi z Opla Corsy czy Peugeota 208, obejmuje 156-konny silnik napędzający przedni koła oraz akumulator trakcyjny o pojemności brutto 51 kWh.

Przy masie własnej rzędu 1600 kilogramów (DMC około 2100 kg), taka ilość energii powinna wystarczyć na przejechanie około 400 kilometrów. Producent deklaruje zużycie energii na poziomie 14,5 kWh/100 km, co z uwzględnieniem rekuperacji w ruchu miejskim wydaje się realnym dystansem do pokonania.

Lancia Yprsilon

Szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 100 kW przełoży się na krótkie czasy uzupełniania energii w akumulatorze trakcyjnym.

Innych parametrów nowej Lancii producent nie ujawnia, obiecując więcej szczegółów, w tym również dotyczących odmian spalinowych, bliżej daty oficjalnej premiery modelu.

Lancia Ypsilon – coś z modelu Stratos, będzie odmiana HF

Patrząc na zapowiadaną Lancię, miłośnicy motoryzacji bez trudu znajdą w nim nawiązania do modeli znanych z przeszłości. Czy linia tylnych świateł nie przypominają wam tych, użytych w legendarnym już Stratosie? Oczywiście, że tak.

Zresztą przedstawiciele marki nie odcinają się od historycznych dokonań, czego wyrazem będzie odmiana HF, zaplanowana na rok 2025. Jak pamiętacie, te dwie literki w przypadku Lancii zawsze oznaczały wysokie osiągi i sportowe emocje, jak choćby w przypadku tak ikonicznego modelu, jak Lancia Delta HF Integrale.

Lancia Ypsilon – limitowana seria na początek nowej ery

Premierowa seria nowego Ypsilona liczyć będzie dokładnie 1906 egzemplarzy. Liczba ta nie jest przypadkowa, albowiem marka została założona dokładnie 117 lat temu, a we współczesnym wydaniu będzie to Edizione Limitata Cassina, inspirowana wzornictwem ekskluzywnych włoskich mebli.

Współpraca ta widoczna będzie w postaci stolika kawowego we wnętrzu nowego Ypsilona, mającego stworzyć domową atmosferę na pokładzie. Kolejny element to tkanina obiciowa „panno Lancia”, z niebieskimi akcentami, typowymi dla marki Lancia oraz firmy Cassina.

Lancia Yprsilon

Firma Cassina obecna będzie zresztą nie tylko w samochodach Lancii, lecz również w jej salonach. Liczba punktów dealerskich na terenie Włoch została zredukowana z 260 do 100, a w połowie roku otwartych zostanie dodatkowych 70 obiektów, zlokalizowanych w Belgii, Holandii, Francji i Hiszpanii. Co ciekawe, rynek niemiecki pojawi się na mapie włoskiej marki dopiero w 2025 roku.

A kiedy modele nowej ery Lancii pojawią się w Polsce? Również nie wcześniej niż w 2025 roku, łącznie z odmianą spalinową, wyposażoną w hybrydowy silnik o mocy 100 koni mechanicznych produkowany w Tychach.

Reklama