Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Aktualności

Kolejny krok w stronę w 100% zelektryfikowanej gamy PEUGEOT

Dla PEUGEOT rok 2023 będzie prawdziwie elektrycznym rokiem, w trakcie którego marka zamierza wprowadzić do swojej gamy nowe modele i technologie.

Dotyczy to w szczególności nowego systemu napędowego HYBRID, zaprojektowanego przez Stellantis, który początkowo trafi do oferty PEUGEOT 3008 i PEUGEOT 5008, a następnie do pozostałych modeli w gamie. Wzbogaci on już obecnie bardzo rozbudowaną rodzinę zelektryfikowanych zespołów napędowych, obejmującą napędy hybrydowe typu plug-in, napędy w 100% elektryczne i napędy oparte na ogniwach paliwowych.

System PEUGEOT HYBRID 48V składa się z silnika benzynowego PureTech nowej generacji o mocy 136 KM, współpracującego z nową 6-stopniową, dwusprzęgłową, zelektryfikowaną skrzynią biegów z wbudowanym silnikiem elektrycznym. W połączeniu z akumulatorem trakcyjnym, doładowywanym podczas jazdy, system ten zapewnia dodatkowy moment obrotowy przy niskich obrotach i nawet o 15% niższe zużycie paliwa (z emisją CO2 od 126 g/km w modelu 3008 i od 128 g/km w modelu 5008). Podczas jazdy po mieście SUV z segmentu C z systemem HYBRID może przez ponad 50% czasu poruszać się wyłącznie w zeroemisyjnym trybie elektrycznym.

PROSTE I PRZEJRZYSTE DZIAŁANIE

Kierowca jest informowany o działaniu systemu HYBRID poprzez komunikaty wyświetlane na zespole zegarów PEUGEOT i-Cockpit®, a aktywacja poszczególnych trybów jazdy jest w pełni automatyczna.

W codziennej jeździe oba silniki – spalinowy i elektryczny – pracują razem lub oddzielnie w taki sposób, aby zoptymalizować zużycie energii.

Podczas dynamicznych przyspieszeń silnik elektryczny dostarcza dodatkowego momentu obrotowego silnikowi benzynowemu przy niskich obrotach.

W fazach zwalniania silnik benzynowy wyłącza się, a silnik elektryczny zamienia się w generator prądu doładowujący akumulator trakcyjny 48 V.

W mieście na krótkich dystansach i podczas manewrowania samochód napędzany jest wyłącznie silnikiem elektrycznym, zatem porusza się w trybie zeroemisyjnym.

BARDZO WYMIERNE KORZYŚCI

Nawet o 15% niższe zużycie paliwa, a w konsekwencji niższa emisja CO2, od 126 g/km w modelu 3008 i od 128 g/km w modelu 5008. W porównaniu z niezelektryfikowanym napędem benzynowym o podobnych parametrach system HYBRID w SUV-ie z segmentu C zapewnia średnią oszczędność paliwa na poziomie około 1 litra na 100 km (w cyklu mieszanym WLTP).

Oszczędność jest osiągana głównie w mieście (- 2,5 l/100 km) i w ruchu pozamiejskim (- 0,7 l/100 km), natomiast zużycie paliwa na autostradzie pozostaje niezmienione. Konsekwencją niższego zużycia paliwa jest średnie obniżenie emisji CO2 w modelach 3008 i 5008 o 20 g/km (w cyklu mieszanym WLTP).

Przy dostatecznie dużym poziomie naładowania akumulatora system HYBRID umożliwia ruszanie z miejsca, manewrowanie (np. w celu zaparkowania) i jazdę z małą prędkością (np. przy dużym natężeniu ruchu) w trybie w 100% elektrycznym. Podczas jazdy po mieście PEUGEOT 3008 i PEUGEOT 5008 HYBRID mogą przez ponad 50% czasu poruszać się wyłącznie w zeroemisyjnym trybie elektrycznym.

Przy wyższych prędkościach (do 145 km/h) silnik spalinowy wyłącza się przy każdym zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia podczas jazdy ze stałą prędkością i w fazach zwalniania.

W fazach przyspieszania przy niskich obrotach silnika spalinowego, silnik elektryczny zapewnia dodatkowy moment obrotowy w postaci chwilowego „boostu”, który pozwala skompensować czas zwłoki turbo i uniknąć niektórych redukcji biegów, co zapewnia większy komfort i dynamikę jazdy. Ponadto przy gwałtownym, pełnym wciśnięciu pedału gazu silnik elektryczny zapewnia dodatkowe 9 kW (ok. 12 KM) mocy.

NAJWAŻNIEJSZE ELEMENTY SYSTEMU HYBRID 48 V

Wszystkie elementy wchodzące w skład powyższego nowego zespołu napędowego są umieszczone pod pokrywą silnika, z wyjątkiem akumulatora trakcyjnego 48 V, który jest zamontowany pod przednim lewym fotelem PEUGEOT 3008 i PEUGEOT 5008.

Silnik benzynowy 1,2 l PureTech

Jest to nowa generacja silnika benzynowego PureTech, opracowana specjalnie pod kątem optymalnego dostosowania do napędu hybrydowego:

3-cylindrowa jednostka o pojemności 1199 cm3,
Moc 136 KM (100 kW) przy 5500 obr/min,
Moment obrotowy 230 Nm przy 1 750 obr/min,
Turbosprężarka o zmiennej geometrii poprawiająca kulturę pracy silnika,
Łańcuch rozrządu (obniżający koszty przeglądów),
Działanie zgodne z cyklem Millera, poprawiającym efektywność cieplną procesu spalania,
Zgodność z normą Euro 6.e.
Skrzynia biegów e-DCS6 (Dual Clutch System)

Silnik spalinowy w systemie PEUGEOT Hybrid 48 V współpracuje z nową zelektryfikowaną, 6-stopniową, dwusprzęgłową skrzynią biegów z ciągłym przenoszeniem momentu obrotowego, zaprojektowaną specjalnie na potrzeby napędów hybrydowych. W obudowie skrzyni biegów umieszczony jest również silnik elektryczny, falownik i elektroniczny moduł sterowania, co pozwoliło zoptymalizować gabaryty i masę całego zespołu napędowego oraz zapewnić doskonałe parametry pracy podczas jazdy.

Silnik elektryczny e-Motor

Zespolony ze skrzynią biegów synchroniczny silnik elektryczny z magnesami trwałymi osiąga maksymalną chwilową moc 21 kW (28 KM) i moment obrotowy 55 Nm. Umożliwia on jazdę w trybie w 100% elektrycznym przy niskim zapotrzebowaniu na moment obrotowy i wspomaga pracę silnika spalinowego w celu ograniczenia zużycia paliwa. W fazach zwalniania silnik ten pełni rolę generatora prądu – umożliwia doładowywanie akumulatora 48 V, wchodzącego w skład napędu hybrydowego. Zintegrowany ze skrzynią biegów silnik elektryczny zapewnia również rozruch silnika spalinowego w warunkach niskich temperatur (pierwszy rozruch). W pozostałych przypadkach rozruch silnika spalinowego wykonywany jest przez rozrusznik 48V.

Rozrusznik

Silnik elektryczny zasilany z akumulatora o napięciu 48 V umożliwia szybkie i płynne uruchamianie silnika spalinowego za pośrednictwem paska napędowego.

Akumulator trakcyjny systemu HYBRID 48 V

Litowo-jonowy akumulator trakcyjny 48 V ma pojemność całkowitą 898 Wh i pojemność użyteczną 432 Wh. Został zaprojektowany tak, aby utrzymać niezmieniony poziom wydajności przez cały okres eksploatacji samochodu i jest objęty 8-letnią fabryczną gwarancją lub do przebiegu 160 000 km.

Akumulator 48 V jest zamontowany pod lewym przednim fotelem. Takie umiejscowienie posiada wiele zalet w porównaniu do montażu w tylnej części samochodu:

Nie zmniejsza przestronności kabiny,
Nie zmniejsza pojemności bagażnika,
Pozwala zoptymalizować straty energii związane z długością przewodów,
Ma korzystny wpływ na doznania z jazdy dzięki lepszemu rozkładowi obciążeń (umiejscowienie w środkowej części samochodu).
Dwie instalacje elektryczne

PEUGEOT 3008 i PEUGEOT 5008 posiadają dwie instalacje elektryczne. Instalację niskiego napięcia 12 V do zasilania urządzeń samochodu oraz instalację wysokiego napięcia 48 V do zasilania hybrydowego zespołu napędowego. Produkcję energii elektrycznej zapewnia wyłącznie e-motor 48 V. Energia ta jest dostarczana do instalacji 12 V samochodu poprzez przetwornik prądu stałego.

Specjalne elementy wyposażenia

Modele PEUGEOT z nowym systemem napędowym HYBRID dostarczają kierowcy wielu informacji właściwych dla tej wersji. Na cyfrowym zespole zegarów wyświetlane są informacje dotyczące jazdy w trybie 100% elektrycznym (niebieski kolor prędkościomierza), przepływów energii w systemie, poziomu naładowania akumulatora, jego stanu pracy za pośrednictwem wskaźnika zużycia energii (Charge, Eco, Power) oraz procentowego udziału dystansu pokonanego w trybie elektrycznym w danym momencie lub na końcu trasy.

Dodatkowo modele te będą wyposażone w system AVAS (Approaching Vehicle System Alert), który przy prędkościach do 30 km/h generuje na zewnątrz dźwięk, służący ostrzeganiu pieszych i rowerzystów o zbliżającym się pojeździe.

System napędowy HYBRID jest wprowadzany w miejsce silnika PureTech 130 EAT8 i w najbliższym czasie będzie również dostępny w innych modelach z gamy PEUGEOT, takich jak: 208, 2008, 308, 308 SW i 408. PEUGEOT 3008 HYBRID i PEUGEOT 5008 HYBRID będą produkowane w zakładzie w Sochaux i trafią na rynek europejski w drugim kwartale 2023 roku.

Reklama