Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Aktualności

Nissan przedstawia technologię e-4ORCE, w którą będą wyposażone modele X-Trail i w pełni elektryczny ARIYA

Nissan wprowadza w Europie niezwykle zaawansowaną technologię e‑4ORCE. Nowy, wyjątkowy układ sterowania napędem na cztery koła został opracowany specjalnie z myślą o samochodach elektrycznych i zelektryfikowanych, aby zapewnić kierowcy poczucie pewności i precyzyjne prowadzenie bez względu na warunki jazdy.

Litera „e” w nazwie technologii e-4ORCE oznacza, że jest to rozwiązanie oparte w 100% na napędzie elektrycznym. „4ORCE” symbolizuje moc i energię, a cyfra „4″ informuje, że układ steruje napędem na cztery koła.

Zespół inżynierów Nissana odpowiedzialnych za opracowywanie jednostek napędowych wykorzystał posiadaną wiedzę i doświadczenie w trzech kluczowych obszarach: zarządzania jednostką elektryczną, układów napędu na cztery koła i technologii sterowania charakterystyką pracy zawieszenia. Zaprojektowano nowatorskie rozwiązania, dające kierowcy poczucie pewności i dostarczające dynamiczne wrażenia w różnych sytuacjach podczas codziennej jazdy.

Aditya Moorthy, kierownik ds. marketingu produktu odpowiedzialny za model X-Trail w Nissan Automotive Europe szczegółowo omawia tutaj techniczne aspekty napędu e-4ORCE.

e-4ORCE – moc i płynna jazda

Innowacyjna technologia napędu na cztery koła e-4ORCE została opracowana z myślą o elektrycznych napędach Nissana oraz pojazdach z pionierskim układem e-POWER. W obu przypadkach koła są napędzane wyłącznie przez silniki elektryczne zasilane z akumulatora.

W modelu X-Trail układ dwóch silników elektrycznych oferuje łączną moc 157 kW (213 KM): silnik umieszczony na przedniej osi ma moc 150 kW, a jednostka zamontowana na tylnej osi – 100 kW, co zapewnia imponujące przyspieszenie od 0 do100 km/h w zaledwie 7 sekund. Układ przekazuje siłę napędową na tylną oś 10 tys. razy szybciej niż mechaniczny napęd na cztery koła.

Z kolei ARIYA e-4ORCE ma łączną moc 225 kW (306 KM), co przekłada się na dynamiczne przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,7 sekundy. Oba modele wyróżniają się pewnym prowadzeniem i zwrotnością we wszystkich warunkach drogowych, a także dynamiczną i płynną jazdą.

e-4ORCE – niezrównany poziom kontroli i intuicyjne zachowanie samochodu

Układ e-4ORCE wykorzystuje akumulator do zasilania obu silników elektrycznych. Dla każdej z osi pojazdu zastosowana została osobna jednostka, żeby zapewnić niezależne sterowanie na koła przednie i tylne. Przy włączonym systemie e-4ORCE kierujący z łatwością osiąga zamierzony tor jazdy w zakrętach wykonując kierownicą jedynie minimalne ruchy korygujące i może cieszyć się osiągami silnika elektrycznego i radością ze zelektryfikowanej jazdy.

Technologia e-4ORCE zapewnia optymalną równowagę między kontrolą zawieszenia, utrzymaniem toru jazdy i precyzyjnym prowadzeniem. Przewiduje zachowania kierującego, koryguje typowe niepożądane reakcje samochodu, takie jak tendencja do podsterowności, oraz pomaga zapobiec przechyłom nadwozia, przez co zapewnia jeszcze lepszy komfort jazdy.

e-4ORCE – poczucie pewności podczas jazdy na wszystkich rodzajach nawierzchni

W technologii e-4ORCE siła napędowa jest rozdzielana na przednią i tylną oś tak, aby optymalizować wykorzystanie przyczepności opon w zależności od warunków jazdy, nawierzchni i sytuacji na drodze. Układ steruje indywidualnie siłą hamowania poszczególnych kół.

Dzięki tak precyzyjnemu sterowaniu układem dwóch silników i możliwości regulacji siły hamowania kół, pojazd utrzymuje zadany tor jazdy niezależnie od rodzaju nawierzchni czy warunków na drodze. Kluczem do stabilnej jazdy jest wyważony rozdział mocy z obu silników, który może być dostosowywany w ciągu zaledwie jednej dziesięciotysięcznej sekundy, czyli znacznie szybciej niż w przypadku tradycyjnych mechanicznych układów napędu na wszystkie koła.

e-4ORCE – kontrola przechyłu nadwozia zapewnia komfortową jazdę wszystkim pasażerom

Dodatkowym atutem technologii e-4ORCE, który docenią przede wszystkim pasażerowie, jest komfortowa jazda ze zminimalizowanym efektem tzw. „nurkowania” nadwozia podczas zwalniania, a to dzięki wykorzystaniu hamowania regeneracyjnego. Wrażenie opadania i wznoszenia nadwozia zostało ograniczone dzięki rozłożeniu siły hamowania rekuperacyjnego na przednią i tylną oś. Układ dwóch silników gwarantuje wyższy poziom odzyskiwania energii niż układ z jedną jednostką, i optymalizuje zachowanie samochodu w różnych sytuacjach na drodze.

e-4ORCE to najnowsza z wielu technologii przyszłości opracowanych przez Nissana. Z niecierpliwością czekamy, aż nasi klienci będą mogli doświadczyć tego innowacyjnego rozwiązania w modelach Ariya e-4ORCE czy nowy Nissan X-Trail. Jesteśmy pewni, że docenią wyraźną różnicę w swoich doświadczeniach z jazdy” – powiedziała Cliodhna Lyons, wiceprezes ds. planowania produktu w Nissan AMIEO.

Wprowadzenie na rynek technologii e-4ORCE jest ważnym krokiem w dążeniu Nissana do pełnej elektryfikacji gamy, przyczyniając się do budowy bardziej ekologicznego, bezpiecznego i inkluzywnego świata.

Reklama