Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Aktualności

Hyundai N Vision 74: przełomowa stylizacja rozwijana od 50 lat

Firma Hyundai Motor zaprezentowała niedawno N Vision 74, laboratorium na kołach o wysokich osiągach, z napędem hybrydowym wykorzystującym ogniwa wodorowe. Samochód ten czerpie wzornictwo ze swojego dziedzictwa. Futurystyczny wygląd N Vision 74 to kolejny krok dla marki N firmy Hyundai, podkreślający postępowego ducha firmy.

Projektanci Hyundaia opracowali wielokrotnie nagradzanego N Vision 74 jako hołd dla prototypowego Hyundaia Pony Coupe z 1974 roku. Ten przyciągający wzrok model, którego stylizację opracował legendarny włoski projektant Giorgetto Giugiaro, zachwycił publiczność, gdy samochód został zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Turynie w tym właśnie roku. Hyundai niedawno ogłosił, że nawiąże współpracę z Giugiaro, aby przywrócić do życia samochód, który zapoczątkował koreański przemysł motoryzacyjny, w ramach uczczenia dziedzictwa marki. Włoska firma projektowa GFG Style, założona przez ojca i syna, Giorgetto i Fabrizio Giugiaro, odtworzy oryginalny prototyp Pony Coupe.


Kiedy projektanci Hyundaia rozpoczęli pracę nad N Vision 74, udali się do archiwów Centrum Projektowego firmy w Korei, aby przeanalizować historyczne dokumenty i plany związane z koncepcyjnym Pony Coupe. Jednak odkurzając stare szkice i plany, dokonali fascynującego odkrycia, które zakwestionowało ich własne postrzeganie historii designu marki.

Ambitna i odważna postawa od samego początku

To słynna historia, która przedstawia pionierską filozofię i śmiałe ambicje założyciela, Chung Ju-yunga, którego niezachwiana postawa i duch do dziś charakteryzują firmę.
Urodzony w 1915 roku, Chung zawsze marzył o posiadaniu firmy samochodowej. Jednak w pierwszej połowie XX wieku Korea miała bardzo niewiele dróg utwardzonych, które są niezbędne dla transportu samochodowego. Od 1940 do 1943 prowadził warsztat samochodowy, a w 1946 roku Chung stworzył pierwszy podmiot gospodarczy noszący nazwę Hyundai – Hyundai Auto Repair. W następnym roku założył firmę budowlaną, Hyundai Engineering and Construction Company.

Firma Hyundai Engineering and Construction zdobyła kluczowe rządowe kontrakty budowlane, stając się odpowiedzialna za budowę dużej części koreańskiej infrastruktury transportowej podczas gwałtownej industrializacji kraju w latach 60. Obejmowało to między innymi drogę ekspresową Kyeong-bu.


Dysponując kluczową infrastrukturą transportową, Chung mógł w końcu zrealizować swoje życiowe ambicje posiadania firmy samochodowej – w 1967 roku założył Hyundai Motor Company. W następnym roku ukończono budowę zakładu montażowego firmy w Ulsan. Dziś jest to jeden z największych na świecie zintegrowanych zakładów produkujących samochody, z roczną zdolnością produkcyjną na poziomie 1,5 miliona sztuk.

Rozwój Pony, pierwszego seryjnego modelu Hyundaia

Początkowo Hyundai opracowywał pojazdy we współpracy z innymi producentami samochodów. W połowie lat 70. firma zdecydowała się wyprodukować swój pierwszy model i pierwszy masowo produkowany samochód w Korei, czyli Hyundaia Pony.
Aby zainicjować to wejście w sferę motoryzacyjną, Hyundai zatrudnił George’a Turnbulla, byłego dyrektora zarządzającego Austin Morris w British Leyland, w lutym 1974 roku. Aby opracować model od podstaw, natychmiast zatrudnił on do pomocy sześciu europejskich inżynierów, w tym projektanta nadwozia, dwóch projektantów podwozia, dwóch inżynierów produkcji i inżyniera testowego.
Hyundai Pony był również stylizowany przez młodego, a już słynnego Giorgetto Giugiaro, któremu Chung osobiście zlecił tę misję. Kiedy firma zwróciła się do Giugiaro w 1974 roku, otrzymał on swobodę w zaprojektowaniu czystego i ponadczasowego modelu koncepcyjnego według własnego pomysłu.

Dzięki dużej swobodzie Giugiaro był w stanie zaprezentować projekt tak smukły, że jazda na tylnym siedzeniu oznaczałaby ciągłe dotykanie głową szyby” – mówi SangYup Lee, wiceprezes wykonawczy i szef Hyundai Design Center. „Pony oferował rozciągnięte gabaryty, co sprawia, że jest to najbardziej emocjonalny design typu monocoque, jaki kiedykolwiek narysowano”.
Jako ukłon w stronę szerokiej dostępności seryjnego modelu Pony, ten kompaktowy samochód z napędem na tylne koła został później nazwany „kukmincha”, co po koreańsku oznacza „samochód dla ludu”.

Przemawiając w 2019 roku, Giugiaro powiedział: „Zaprojektowałem Hyundaia Pony, kiedy byłem jeszcze młodym projektantem na początku swojej kariery. Otrzymałem zadanie stworzenia samochodu koncepcyjnego skierowanego do klasy średniej. Czułem się bardzo dumny, że byłem odpowiedzialny za stworzenie seryjnego pojazdu dla kraju, który miał stawić czoła zaciekłej konkurencji na rynku”.

Koncepcyjny Hyundai Pony Coupe z 1974 roku

Hyundai Pony miał swoją światową premierę na Salonie Samochodowym w Turynie w październiku 1974 roku wraz z intrygującym prototypem – Hyundai Pony Coupe Concept.

Samochód prezentował ambitny design Hyundaia w czasie, gdy firma starała się zaistnieć na arenie międzynarodowej. Chociaż nie wszedł do masowej produkcji, prototyp Pony Coupe był ważnym samochodem koncepcyjnym, który wyraźnie demonstrował ducha Hyundaia. Przez lata od premiery na Salonie Samochodowym w Turynie, stanowił źródło inspiracji dla marki Hyundai.
Hyundai 45 EV Concept, który zadebiutował na Międzynarodowym Salonie Samochodowym (IAA) 2019 we Frankfurcie, był hołdem dla koncepcyjnego Pony Coupe. Z kolei prototyp 45 EV zainspirował Hyundaia do stworzenia uznanego przez krytyków auta, które otrzymało tytuł Światowego Samochodu Roku 2022 – modelu IONIQ 5.

Dla współczesnych projektantów Hyundaia prototypowe Pony Coupe pozostaje przełomem w dziedzictwie firmy. Nie było zatem niespodzianką, że kilka lat po debiucie 45 EV, posłużył on jako inspiracja podczas opracowywania modelu tak znaczącego, jak pierwszy w historii firmy samochód o wysokich osiągach, zasilany ogniwami paliwowymi

Odkrywanie ukrytego dziedzictwa samochodów sportowych Hyundaia

Kiedy projektanci Hyundaia rozpoczęli proces pracy nad N Vision 74, czyli najnowszym laboratorium na kołach, złożyli wizytę w archiwach Centrum Projektowego firmy. Tam odkryli znaczący i wcześniej rzadko widziany dokument, który ujawniły niemal zapomniany model.
Dokumentem, o którym mowa, był rysunek planu lub inaczej „Piano di Forma” („Plan formy”). Szkice pojazdu przedstawiały bardzo dynamiczną linię dachu, więc projektanci początkowo doszli do wniosku, że jest to koncepcyjny Pony Coupe. Następnie przyjrzeli się bliżej dacie: 18 lutego 1977 roku, czyli dwa i pół roku po odsłonięciu prototypu w 1974 roku.

Zdeterminowani, aby dowiedzieć się więcej, projektanci Hyundaia przekopali się nieco dalej, podążając śladem dokumentów i byli w stanie ustalić, że ten plan był pierwszym rysunkiem przekazanym zespołowi inżynierów przez zespół stylistów. Zrozumieli, że koncepcyjny Pony Coupe był rozwijany, by stać się samochodem produkcyjnym. I chcieli dowiedzieć się więcej. Zintensyfikowali poszukiwania wskazówek na temat modelu, aby uzyskać dokładniejszy opis historii, która za nim stoi.

Pojawiło się więcej faktów. Projektanci dowiedzieli się, że podczas gdy Hyundai stawiał pierwsze kroki w celu opracowania modelu Pony, swojego oryginalnego modelu produkcyjnego, założyciel Chung był głęboko przekonany, że firma musi również opracować samochód sportowy, aby stać się graczem na globalnej scenie motoryzacyjnej.
Próbując zrealizować tę wizję, Chung zlecił wykonanie inżynierii wstecznej koncepcyjnego Pony Coupe. Inżynierowie firmy zmierzyli, wykonali i zoptymalizowali wersję samochodu sportowego. Proces projektowania był na tyle zaawansowany, że powstało nawet kilka egzemplarzy tego auta. Później opracowano dalsze szczegółowe plany w celu stworzenia dodatkowych prototypów.
Ostatecznie marzenie Chunga o stworzeniu pierwszego produkowanego w Korei samochodu sportowego zostało pokrzyżowane przez szereg czynników, zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych.

Dziś po sportowym samochodzie Hyundaia z lat 70-tych pozostały tylko zdjęcia prototypów i kilka rysunków inżynierów.
Prototyp Pony Coupe była demonstracją aspiracji Chunga oraz reprezentowała śmiałość i gotowość Hyundaia do podejmowania ryzyka. „Kiedy po raz pierwszy zobaczyłem ten samochód, nie mogłem przestać myśleć o naszym założycielu, który marzył o posiadaniu firmy samochodowej” — mówi SangYup Lee. „[To] przedstawia pionierską filozofię i odważnego ducha [Chunga], który do dziś charakteryzuje markę Hyundai”.
Podczas gdy wiele pokoleń inżynierów Hyundaia przez lata realizowało własne uderzające wizje. Dziś projektanci Hyundaia, tacy jak SangYup Lee, są zdeterminowani, by stale posuwać swoją pracę do przodu.

Przegląd stylizacji N Vision 74

Dla projektantów Hyundaia dziedzictwo firmy służy jako kompas, który wskazuje jej przyszłość. Zainspirowany koncepcyjnym Hyundaiem Pony Coupe z 1974 roku i jego nigdy nie produkowanym sportowym bratem, N Vision 74 jest najnowszym przykładem ich ambicji. Dynamicznie wyglądający samochód o wysokich osiągach, zasilany ogniwami paliwowymi, służy ponownemu zdefiniowaniu relacji Hyundaia z jego dziedzictwem i samochodami, które dopiero nadejdą.
Wygląd zewnętrzny tego laboratorium na kołach na nowo daje wyobrażenie tego, jak mogłyby wyglądać przyszłe samochody sportowe, nawiązujące do dziedzictwa firmy. Jego czysta forma, profil o dynamicznych proporcjach i słupek B zostały odziedziczone właśnie po koncepcyjnym Pony Coupe.
Tymczasem przednie światła N Vision 74 Parametric Pixel i przednia osłona chłodnicy to symbole zrównoważonej mobilności, które kontynuują najnowszy język stylizacji marki Hyundai, znany z modeli IONIQ.
Funkcjonalna estetyka auta inspirowana sportami samochodowymi zapewnia podążanie formy za funkcjonalnością i reprezentuje pasję Hyundaia do osiągnięcia wysokich osiągów w sposób zrównoważony, będąc jednocześnie ostateczną ekspresją linii N. Model N Vision 74 jest wyposażony w elementy chłodzące, które są w pełni zintegrowane z jego konstrukcją, spełniając wymagania napędu wodorowego. Obejmuje to tylny otwór wentylacyjny oraz boczny otwór wentylacyjny z dystrybutorem powietrza i wlotem chłodzącym.

N Vision 74 został również zaprojektowany z dbałością o właściwość aerodynamiczne, aby zapewnić więcej radości z jazdy. Elementy takie jak przedni zderzak oraz tylny dyfuzor poprawiają jednocześnie wrażenie eleganckiej stylizacji. Tymczasem aerodynamiczne obręcze kół łączą wydajność aerodynamiczną z osiągami, dzięki czemu model może realizować trzy filary marki Hyundai N: „łobuz w zakrętach”, „zdolny do jazdy na torze” i „codzienny samochód sportowy”.

Wewnątrz N Vision 74 zapewnia wyjątkowe środowisko jazdy, które łączy tradycyjne elementy z nowoczesnym designem i fotelami przystosowanymi do wyścigów. We wnętrzu odziedziczono zorientowany na kierowcę kokpit w stylu koncepcyjnego Hyundaia Pony Coupe, a detale inspirowane kolorem Performance Blue tworzą wyjątkową atmosferę charakterystyczną dla N.
Dzięki N Vision 74 dziedzictwo Hyundaia wychodzi naprzeciw wyzwaniom ery elektryfikacji. Jego wrażliwość na wysokie osiągi to kamień milowy w projektowaniu marki Hyundai, zawierający wizję przyszłości, która szanuje przeszłość i oferuje wyjątkowe emocje” – mówi SangYup Lee.

Reklama