Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Aktualności

Toyota bZ4X – pierwszy model z linii Beyond Zero

Toyota bZ4X to pierwszy globalny samochód marki z bateryjnym napędem elektrycznym (BEV). Ten przełomowy pojazd został zaprojektowany od podstaw jako pierwszy model z linii bezemisyjnych aut elektrycznych bZ (beyond Zero).

bZ4X wprowadza na rynek BEV możliwości terenowe prawdziwego SUV-a. Jego premiera to element strategii Toyoty dochodzenia do neutralności klimatycznej przy pomocy różnych technologii napędowych.

Jakość i możliwości bZ4X opierają się na 25-letnim doświadczeniu Toyoty w produkcji zelektryfikowanych samochodów. Nie jest to adaptacja już istniejącego modelu, lecz pojazd zaprojektowany zupełnie od początku i pierwszy model z linii bZ oparty na przeznaczonej specjalnie dla BEV platformie e-TNGA. W platformie tej baterie zostały zamontowane płasko jako integralna część podłogi. W ten sposób uzyskano bardzo sztywną i odporną konstrukcję o nisko położonym środku ciężkości, co ma istotny wpływ na pewność prowadzenia i dynamikę jazdy. Modułowa architektura e-TNGA pozwala łatwo dostosowywać platformę do różnych wielkości samochodów o różnych typach nadwozia.

Nowa elektryczna Toyota jest dostępna z napędem na przód lub na cztery koła. Wersja FWD ma montowany z przodu elektryczny silnik o mocy 204 KM i 265 Nm momentu obrotowego. bZ4X AWD o mocy 218 KM jest napędzany dwoma 109-konnymi silnikami elektrycznymi przy przedniej i tylnej osi i dysponuje 336 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wiodące w swojej klasie możliwości terenowe to efekt zastosowania systemu AWD z trybem X-MODE, który zapewnia bezpieczną, stabilną jazdę w błocie i śniegu.

Bateria litowo-jonowa o pojemności 71,4 kWh jest złożona z 96 ogniw chłodzonych cieczą i nieustannie monitorowanych pod kątem nieprawidłowości i zużycia. Pewność Toyoty co do jakości baterii trakcyjnej znajduje odzwierciedlenie w gwarancji fabrycznej na 8 lat lub 160 000 kilometrów przebiegu. Program Extended Battery Care zapewnia ochronę do 10 lat i 1 miliona kilometrów pod warunkiem dokonywania corocznego przeglądu baterii.

Toyota bZ4X – pierwszy model z linii Beyond Zero

Zasięg samochodu w cyklu mieszanym wg WLTP wynosi 516 km dla odmiany FWD i 470 km dla wersji AWD. Podłączenie do szybkiej ładowarki pozwala naładować baterię do 80% w 30 minut, przy przeciętnej temperaturze powietrza. Początkowo samochód będzie dostępny z ładowarką pokładową o mocy 6,6 kW. Od końca 2022 roku w samochodach będą montowane ładowarki 11 kW, które zapewnią szybsze ładowanie.

BEYOND ZERO: NOWA LINIA ELEKTRYCZNYCH AUT TOYOTY
bZ4X powstał zgodnie z koncepcją “Beyond Zero”, która zakłada, że elektryczne samochody powinny oferować o wiele więcej niż tylko bezemisyjną jazdę
Pierwszy model z nowej serii bZ wchodzi na europejski rynek
Napęd bZ4X to efekt 25 lat doświadczeń Toyoty w produkcji zelektryfikowanych samochodów
Wraz z Toyotą bZ4X debiutuje linia Beyond Zero, która ilustruje, w jaki sposób bateryjne samochody elektryczne (BEV) powinny oferować znacznie więcej niż bezemisyjność i sposób na osiągnięcie neutralności węglowej. Toyota widzi w autach typu BEV kluczowy sposób na lepszy transport dla wszystkich, dający swobodę poruszania się, bezpieczeństwo i radość z jazdy.

W nazwie modelu litery bZ oznaczają Beyond Zero, liczba 4 odnosi się do segmentu (4 to samochód średniej wielkości), zaś za znakiem X kryje się rodzaj nadwozia SUV/crossover.

Nowa linia Beyond Zero wzmacnia wiodącą pozycję Toyoty jako producenta ekologicznych samochodów. W 1997 roku Toyota jako pierwsza wprowadziła na rynek niskoemisyjny samochód hybrydowy – model Prius i postawiła sobie za cel osiągnięcie w przyszłości całkowitej bezemisyjności. Od tego czasu firma stale udoskonala swoją technologię hybrydową oraz pozostałe nisko- i bezemisyjne zelektryfikowane napędy, dążąc do wyeliminowania emisji dwutlenku węgla wielotorowo poprzez dostosowywanie oferty do warunków panujących na poszczególnych rynkach. Dlatego firma rozwija i produkuje szeroką gamę samochodów hybrydowych nieładowanych z sieci, hybrydy plug-in, a także bezemisyjne auta elektryczne na baterie i na wodór.

Beyond Zero to filozofia całkowicie skoncentrowana na człowieku. Będą na niej oparte nowe produkty i usługi Toyoty, które zwiększą przyjemność z jazdy, poprawią bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg i pomogą budować lepiej funkcjonujące społeczeństwa na całym świecie. Na ideę Beyond Zero składają się cztery podstawowe wartości.

Filozofia e-TNGA: nowa modułowa platforma dla samochodów elektrycznych

Toyota bZ4X jest pierwszym modelem stworzonym w oparciu o platformę zaprojektowaną z myślą o samochodach elektrycznych i do nich dostosowaną. Bazująca na filozofii e-TNGA platforma może być dopasowana do przyszłych modeli z linii bZ i została stworzona tak, by możliwa była produkcja na wielką skalę. Kluczowym elementem jest smukła bateria. Umieszczono ją pod podłogą i stanowi integralną część podwozia, dzięki czemu środek ciężkości jest nisko położony, balans mas pomiędzy przodem a tyłem jest idealny, a sztywność nadwozia wysoka.

Modułowa konstrukcja platformy e-TNGA oznacza, że może być ona z łatwością dostosowana do różnych typów pojazdów. Pozwala na zastosowanie baterii o różnych rozmiarach i mocy, a także daje możliwość, tak jak w przypadku bZ4X, zastosowania napędu na przód lub na cztery koła. Stałymi elementami są umiejscowienie przedniego oraz (jeśli stosowany) tylnego silnika, układ podzespołów pod maską, pozycja za kierownicą względem kół przednich oraz szerokość zespołu baterii. Zmianom można poddawać rozstaw osi, liczbę ogniw baterii, a także długość przedniego i tylnego zwisu. Dzięki temu, korzystając z kombinacji modułów przedniego, centralnego i tylnego, można tworzyć samochody dostosowane do różnych preferencji klientów oraz wymogów projektantów.

Za sprawą fundamentalnych właściwości platformy e-TNGA Toyota bZ4X prowadzi się stabilnie i dynamicznie zarówno w wersji z napędem na przód, jak i z napędem na cztery koła.

Samochód ma bardzo duży rozstaw osi, który wynosi 2 850 mm, czyli aż o 160 mm więcej niż w modelu RAV4. Dzięki temu przestrzeń w kabinie jest duża, a bagażnik pojemny. Pasażerowie tylnej kanapy siedzą metr za przednimi fotelami, podłoga jest płaska, a przestrzeń na nogi porównywalna z autami o segment większymi.

Przestrzeń bagażową można łatwo dostosować do swoich potrzeb. Podłoga bagażnika jest podwójna, a umieszczenie jej w dolnym położeniu może dodać aż 71 mm wysokości, by ułatwić przewóz wyższych przedmiotów. Pojemność bagażnika wynosi 452 l z rozłożonymi tylnymi fotelami i podłogą w dolnym położeniu. To wystarczająco duża przestrzeń, by pomieścić trzy duże walizki o pojemności 82 l każda lub dwa rowery górskie. Tylne fotele są składane i dzielone w proporcjach 60:40 i mają funkcję rozkładania. Pod podłogą bagażnika jest przestrzeń na kable do ładowania i trójkąt ostrzegawczy, a także zmieści się tam roleta bagażnika.

Napędy: na przód i na cztery koła

Toyota bZ4X z napędem na przód ma silnik o mocy 150 kW, który wytwarza 204 KM i ma 266 Nm momentu obrotowego. Auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 160 km/h.

W Toyocie bZ4X z napędem na cztery koła zamontowano dwa silniki – przedni i tylny, każdy o mocy 80 kW. Łączna moc układu wynosi 218 KM, maksymalny moment obrotowy to 337 Nm, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,9 sekundy. Komputer steruje pracą obu silników, by zużycie energii było optymalne. Na przykład, gdy potrzebna jest tylko niewielka siła napędowa, wykorzystywany jest wyłącznie przedni silnik.

Toyota bZ4X wykorzystuje układ e-Axle, który łączy przekładnię, silnik i inwerter w jeden zespół. Kompaktowe wymiary i niska masa ułatwiły osiągnięcie krótkich zwisów, nisko położonego środka ciężkości, a także dużej przestrzeni w kabinie. bZ4X jest pierwszym modelem Toyoty wykorzystującym e-Axle, który oparto na 25-latach doświadczeń w produkcji napędów do aut hybrydowych i hybryd typu plug-in.

Toyota zastosowała wiele rozwiązań, by ograniczyć straty mocy silnika i inwertera w tym m.in. wykorzystano mniejszego stojana oraz wirnik o dużej prędkości i wysokiej wydajności, a w przekładni pracuje olej o niskiej lepkości. Przekładnia ma prostą, trzyosiową konstrukcję, a za dobrą trakcję w jeździe po prostej odpowiadają prawa i lewa półoś o tej samej długości oraz mechanizm różnicowy.

Przedni układ e-Axle zawiera moduł ESU (Electricity Supply Unit), który odpowiada za przetwarzanie mocy. Zastosowanie jednego urządzenia oszczędza przestrzeń i zmniejsza masę. Użyte w poprzednich elektrycznych modelach Toyoty takie elementy jak skrzynka rozdzielcza i przekaźnik prądu stałego zostały umieszczone w module ESU, dzięki czemu bateria trakcyjna ma płaską konstrukcję, co przełożyło się na płaską podłogę w kabinie.

Jednostka sterująca silnikiem (ECU) została umieszczona bliżej silnika, dzięki czemu szybciej wykrywany jest poślizg kół. Pozwala to na przekazanie precyzyjnej i optymalnej mocy na wskazane koło.

Odzyskiwanie energii

Wysoka sprawność silnika elektrycznego pozwala na wysoki poziom odzyskiwania energii. Gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, auto zwalnia z siłą 0,15 G w naturalny sposób. W trakcie jazdy około 80% zwalniania odbywa się z wykorzystaniem silnika elektrycznego.

Napęd AWD z systemem XMODE
Nowy napęd na cztery koła Toyota opracowała we współpracy z Subaru, wykorzystując doświadczenia obu firm z tej dziedziny. To przełomowe rozwiązanie wśród aut elektrycznych. bZ4X będzie pierwszym elektrycznym SUV-em o prawdziwych zdolnościach terenowych.

Kierowca może wybrać różne tryby pracy systemu XMODE, by dopasować je do jazdy po śniegu i błocie, w głębokim śniegu i błocie (do 20 km/h) oraz w bardzo trudnych warunkach (do 10 km/h) z wykorzystaniem funkcji Grip Control.

XMODE z funkcją Grip Control pozwala kierowcy skupić się na kierowaniu. To system dobierze odpowiednią prędkość podczas podjazdu pod wzniesienie, zjazdu lub jazdy po prostej. Podczas jazdy w dół kierowca może skorzystać także z systemu wspomagającego zjazd ze wzniesienia (DAC).

Bateria

Bateria litowo-jonowa o wysokiej gęstości ma 96 ogniw i napięcie znamionowe wynoszące 355,2 V. Jej pojemność to 71,4 kWh. Bateria może pracować w temperaturach od -30 do +60 stopni Celsjusza.

Fundamentalną rolę w jakości i wieloletniej wydajności baterii odgrywa system monitorowania napięcia, natężenia oraz temperatury każdego ogniwa. Jeśli czujniki wykryją nieprawidłowy poziom generowanego ciepła, zostaną automatycznie uruchomione odpowiednie sterowniki. Wprowadzono także rozwiązania, które ograniczają degradację materiałów, a w procesie produkcyjnym uwzględniono zabezpieczenia zapobiegające przedostaniu się ciał obcych do akumulatora.

To pierwsza bateria Toyoty chłodzona cieczą. Wykorzystywany jest czynnik chłodniczy, który pomaga utrzymać optymalną temperaturę pracy każdego ogniwa. Układ ten jest połączony z systemem klimatyzacji, co pozwala oszczędzać energię i koordynować monitorowanie temperatury w kabinie oraz temperatury baterii.

Za sprawą wydajnego systemu ogrzewania z pompą ciepła niezawodność gwarantowana jest także w temperaturach ujemnych.

Toyota jest pewna jakości baterii, dlatego gwarantuje, że akumulator zachowa przynajmniej 70% swojej pierwotnej pojemności. Standardowa gwarancja (EV Manufacturing Warranty) obejmuje okres 8 lat lub 160 tys. km, a dodatkowy program Extended Battery Care wydłuża ochronę do 10 lat lub miliona kilometrów i aktywowany jest podczas corocznego testu sprawności baterii (EV Health Check).

Ładowanie i zasięg

Europejskie wersje bZ4X zostały przystosowane do ładowania baterii w bardzo niskich temperaturach. Akumulator może być naładowany przy pomocy szybkiego złącza w sposób bezpieczny i bez ryzyka zmniejszenia wydajności. Uzupełnienie do 80% naładowania potrwa około 30 minut z wykorzystaniem ładowarki o mocy 150 kW (CCS2). Naładowanie baterii do 100% z wykorzystaniem gniazda 230 V/32 A zajmie około 9,5 godziny. Od czwartego kwartału 2022 roku bZ4X oferowany będzie z trójfazową ładowarką pokładową o mocy 11 kW, która zastąpi układ o mocy 6,6 kW.

Zasięg zmierzony zgodnie z normą WLTP potwierdza, że bZ4X będzie w stanie pokonywać długie dystanse. Auto w wersji z napędem na przód z baterią naładowaną do pełna ma zasięg do 516 km i wydajność na poziomie 143,2 Wh/km (7 km/kW). Wersja z napędem na cztery koła pokona do 470 km przy 158 Wh/km (6,3 km/kW).

Dach z panelami fotowoltaicznymi

Toyota bZ4X może być wyposażona w opcjonalny dach z panelami fotowoltaicznymi. Pozwala ona na pobieranie energii ze słońca, która może wydłużyć zasięg lub zasilać urządzenia pokładowe poprzez jednostkę ECU zamontowaną pod tylnymi siedzeniami. Toyota szacuje, że w słonecznym klimacie wykorzystanie dachu solarnego pozwoli na przejechanie dodatkowych 1800 km w ciągu roku, czyli 11,7 km dziennie (to energia równa 140 cyklom ładowania telefonu).

Gdy samochód jest zaparkowany, a zapłon wyłączony, energia z dachu z panelami fotowoltaicznymi przekazywana jest do akumulatora trakcyjnego, zwiększając zasięg auta i pozwalając na wykorzystanie energii do innych celów. Gdy auto się porusza, energia z dachu solarnego służy do zasilania urządzeń pokładowych, a przez to zmniejsza obciążenie głównej baterii.

Zasięg jest jednym z najważniejszych czynników dla klientów samochodów elektrycznych, a Toyota wykorzystała swoje 25-letnie doświadczenie w produkcji baterii o dużych pojemnościach, by bZ4X dawał poczucie spokoju pod względem dystansu jaki może pokonać, ale też by zagwarantować wieloletnią wydajność.

Sztywne nadwozie

bZ4X został skonstruowany zgodnie z filozofią e-TNGA, która zapewnia wysoką sztywność konstrukcji oraz niskie położenie środka ciężkości, dzięki czemu auto prowadzi się stabilnie, dynamicznie i pewnie. Zastosowano wiele rozwiązań, które dodatkowo poprawiają te właściwości, jak np. zastosowanie wzmocnionej przedniej ramy w okolicy chłodnicy pozwoliło zredukować masę, zmniejszyło moment inercji i poprawiło jazdę w zakręcie. Z przodu udało się ograniczyć masę także poprzez zastosowanie aluminiowych belek poprzecznych, a wykorzystanie stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie zapewnia doskonałą sztywność i odporność na uderzenia.

Tylna rama obejmuje konstrukcję z podwójnym pierścieniem i wspornik tylnego słupka, co zapewnia dobrą przestrzeń ładunkową, a jednocześnie ma wysoką sztywność, która pomaga wytrzymać siły uderzenia z wielu kierunków. Nowa, zintegrowana sekcja przedniego słupka jest o 15% cieńsza niż w pojazdach o porównywalnej masie, ale została zaprojektowana tak, aby wytrzymać siły wynikające z wielokierunkowych uderzeń.

Bateria została zabezpieczona na wypadek zderzenia czołowego, bocznego lub tylnego, a aluminiowa osłona chroni od spodu podczas jazdy w trudnym terenie.

Zawieszenie, układ kierowniczy i hamulcowy

Z przodu w bZ4X wykorzystano kolumny MacPhersona, a z tyłu zawieszenie z podwójnymi wahaczami. Zarówno z przodu jak i z tyłu zastosowano rozpórki. Celem było stworzenie komfortowego i przewidywalnego układu jezdnego, który zgodnie z założeniami filozofii e-TNGA gwarantuje bezpieczne i pewne prowadzenie.

Sterowany elektronicznie układ hamulcowy wykorzystuje wentylowane tarcze hamulcowe z przodu i z tyłu, a jego praca została skalibrowana tak, by uzyskać odpowiedni balans między efektywnością a sztywnością. Elektryczny hamulec postojowy jest wyposażeniem standardowym.

Klasyczny układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem dopasowuje poziom asysty do prędkości. W 2023 roku bZ4X będzie dostępny z opcjonalnym systemem One Motion Grip i układem kierowniczym steer-by-wire.

Koła i opony

W zależności od wersji wyposażenia bZ4X ma 18-calowe felgi aluminiowe z oponami w rozmiarze 235/60R18 lub 20-calowe z oponami w rozmiarze 235/50R20. 18-calowe czarno-szare felgi zostały zaprojektowane pod kątem optymalnych właściwości aerodynamicznych, a także zapewniają dodatkowe chłodzenie hamulcom. 20-calowe koła mają pięć podwójnych ramion oraz kontrastujące czarno-srebrne wykończenie.

STYLISTYKA NADWOZIA I WNĘTRZA

Koncepcja samochodu elektrycznego pozwoliła stylistom na więcej wolności w projektowaniu nadwozia
„High tech i emocje” to motyw przewodni, który łączy wygląd auta elektrycznego z właściwościami rasowego SUV-a
Projekt przodu wyznacza nowy kierunek stylistyki dla elektrycznych aut Toyoty
Projekt wnętrza i układ kabiny gwarantują komfort i przestrzeń
W stylistyce Toyoty bZ4X motywem przewodnim są elegancja i solidność, które idealnie pasują do poruszania się po mieście i poza głównymi drogami, łącząc wygląd nowoczesnego auta elektrycznego z najważniejszymi cechami prawdziwego SUV-a. „High tech i emocje” to motyw przewodni stylistyki, który łamie stereotypy, by sprostać oczekiwaniom klientów.

Stylistyka przodu auta pozbawiona jest zbędnych ozdobników. Nowy, charakterystyczny kształt przedniego pasa ze smukłymi reflektorami LED oraz mocno zarysowanymi narożnikami podkreślają mocną sylwetkę. Patrząc z boku, auto ma smukłą sylwetkę za sprawą nisko poprowadzonej linii dachu oraz pochylonych słupków przednich. Razem z nisko poprowadzoną linią podłogi podkreślają niskie położenie środka ciężkości, który osiągnięto za sprawą nowej platformy i zintegrowanej z nią baterii. Mocno zarysowane błotniki, duże, nawet 20-calowe koła i krótkie zwisy, a także mocno narysowane progi podkreślają charakter prawdziwego SUV-a. Z tyłu listwa świetlna zwraca uwagę na szerokość nadwozia.

W porównaniu z RAV4, Toyota bZ4X jest niższa o 85 mm, ma krótsze zwisy, ale jej rozstaw osi jest większy o 160 mm. Maska jest położona o 50 mm niżej. Auto jest też bardzo zwinne – promień skrętu wynosi 5,7 metra, co jest najlepszym wynikiem w klasie.

Projektując nadwozie, wykorzystano wiele elementów o wysokich właściwościach aerodynamicznych, które pomagają osiągnąć duży zasięg – takie jak wloty w przednim zderzaku, które regulują przepływ powietrza. Dodatkowo dolny grill ma przesłonę, która tak kieruje strumieniem powietrza, by zapewnić dodatkowe chłodzenie baterii i zmniejszyć opory. Auto ma też płaską osłonę podwozia, dzielony spojler dachowy i może być opcjonalnie wyposażone w spojler na tylnej klapie. Optymalne właściwości aerodynamiczne mają też tylny dyfuzor oraz tylna szyba.

Zastosowanie grubszego szkła w bocznych oknach pozwoliło zredukować hałasy dochodzące z zewnątrz, a odsunięcie lusterka od drzwi zmniejsza szum w tym miejscu.

Toyota bZ4X oferowana jest w sześciu kolorach z nowymi lakierami Precious Metal i Precious Silver, a także w pięciu wariantach dwukolorowego nadwozia z kontrastującym czarnym dachem i czarnymi słupkami.

Wnętrze

Komfort i przestronność były motywem przewodnim dla zespołu projektującego wnętrze. W projekcie wnętrza zastosowano miękkie materiały na desce rozdzielczej, satynowe detale i opcjonalny dach panoramiczny.

Deska rozdzielcza jest smukła i niżej położona, co daje poczucie większej przestrzeni, a kierowca ma lepszą widoczność. Było to możliwe za sprawą nowego układu klimatyzacji, który jest o 30% mniejszy od systemu stosowanego do tej pory.

Zgodnie z zasadą „ręce są na kierownicy, a oczy patrzą na drogę” zaprojektowano nowy, 7-calowy wyświetlacz na tablicy wskaźników, który znajduje się blisko linii wzroku kierowcy, ponad kierownicą. Do odczytania najważniejszych informacji wystarczy tylko rzut oka.

Konsola środkowa oferuje w sumie aż 20 litrów dodatkowej przestrzeni do przechowywania przedmiotów. Otwarta przestrzeń pod konsolą zmieści torebkę lub buty, a w schowkach zmieszczą się większe butelki, smartfony czy nawet tablety. Miejsce do przechowywania smartfona ma przeźroczystą pokrywę, dzięki czemu żadne powiadomienie nie umknie uwadze.

W zależności od wersji wyposażenia Toyota bZ4X ma 8- lub 12-calowy, dotykowy ekran systemu multimediów Toyota Smart Connect, który oferuje zaawansowane możliwości, w tym ulepszonego asystenta rozpoznawania głosu do sterowania wybranymi funkcjami auta w tym m.in. klimatyzacją i szybami.

Kierowca może także skorzystać z dodatkowych funkcji za pośrednictwem aplikacji MyT. Właściciele bZ4X dostaną dostęp do największej sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych. Zgodnie z koncepcją Kanzen, która gwarantuje kierowcy spokój i komfort, klient może zarejestrować się w usłudze, wybrać najlepszą dla siebie taryfę, a następnie znaleźć odpowiednią stację do ładowania i uiścić opłatę automatycznie. Przy pomocy aplikacji można też sprawdzić aktualny stan danej stacji ładowania.

Przy pomocy funkcji „Znajdź mój samochód” w aplikacji MyT można wyznaczyć trasę do zaparkowanego auta. Istnieje też możliwość wcześniejszego wysłania zaplanowanej trasy do systemu nawigacji, a także wyznaczenia trasy z miejsca parkingowego do punktu docelowego. Przy pomocy aplikacji można także analizować styl jazdy, poziom naładowania baterii, sprawdzić, kiedy jest zaplanowany przegląd czy uruchomić światła awaryjne.

Samochód można też zdalnie zamknąć i otworzyć oraz sprawdzić, czy okna i dach są zamknięte, światła wyłączone, a nawet czy kluczyk został we wnętrzu auta.

W bZ4X tradycyjną dźwignię zmiany biegów zastąpiono pokrętłem – w lewo, by włączyć bieg wsteczny, w prawo by jechać do przodu. Przycisk z pozycją “P” znajduje się bezpośrednio nad pokrętłem.

Przestrzeń nóg z przodu, konsola centralna, boczki drzwi, klamki oraz bagażnik mają podświetlenie LED. W wyższych wersjach wyposażenia także przestrzeń na nogi z tyłu jest podświetlana, fotel kierowcy ma elektryczną regulację, a oba fotele przednie są podgrzewane i wentylowane. W zależności od wersji tapicerka jest materiałowa, materiałowa z elementami skóry syntetycznej lub skórzana (w kolorze jasnym lub ciemnym).

SYSTEMY BEZPIECZEŃSTWA TOYOTA T-MATE

Toyota T-Mate to kompleksowy zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy
Zawiera najnowszą generację Toyota Safety Sense oraz inne systemy zapobiegające kolizjom, które zapewniają wszechstronną ochronę przed często występującymi przyczynami wypadków
Systemy Toyota Safety Sense 3. generacji będą systematycznie aktualizowane online
Elektryczny bZ4X został standardowo wyposażony w najnowocześniejszy zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy Toyota T-MATE. Systemy te chronią przed wypadkami, ograniczają skutki kolizji i wspomagają kierowcę w wykonywaniu manewrów w wielu różnych sytuacjach – czy podczas parkowania na zatłoczonej ulicy czy też jazdy po mieście lub autostradzie.

Zaawansowane technologie zostały tak zaprojektowane, aby chronić wszystkich na pokładzie, a także innych użytkowników dróg, pomagając Toyocie w osiągnięciu celu wyeliminowania wypadków z ruchu drogowego.

Badania wypadków samochodowych w USA (Impact Research LLC, wrzesień 2019) wykazały, że pojazdy wyposażone w Toyota Safety Sense były o 37% mniej narażone na uderzenie w poprzedzający pojazd w porównaniu z samochodami, które nie wykorzystują tej technologii. Wyniki tego i poprzednich badań pokazują, że powszechne stosowanie automatycznego hamowania awaryjnego, czyli jednej z funkcji systemu PCS, może co roku pomóc w uniknięciu tysięcy zgonów i urazów będących wynikiem tego rodzaju kolizji.

Toyota T-Mate zawiera najnowszą, trzecią generację Toyota Safety Sense z nowymi funkcjami oraz udoskonalonymi systemami o większym zakresie działania i większej dokładności.

Na przykład skręcanie w lewo lub w prawo na ruchliwym skrzyżowaniu wiąże się z ryzykiem nie tylko ze strony pojazdów nadjeżdżających z przeciwka i z boków, ale także ze strony rowerzystów lub pieszych przechodzących przez jezdnię. Najnowsza wersja systemu wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) stale monitoruje drogę pod kątem tych zagrożeń, ostrzegając kierowcę lub inicjując hamowanie awaryjne.

PCS pomaga także bezpiecznie wykonać manewr omijania pojazdów zatrzymanych na poboczu. Układ wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia ułatwia bezpieczne wykonanie tego manewru – z zachowaniem stabilności i w miarę możliwości w granicach pasa ruchu. PCS rozpoznaje również, kiedy istnieje ryzyko kolizji z powodu nagłego, gwałtownego przyspieszenia podczas jazdy z małą prędkością, automatycznie regulując siłę napędową i zapewniając kontrolę hamowania.

Nawet krótka utrata koncentracji może spowodować, że samochód zboczy z kursu. Dzięki asystentowi pasa ruchu bZ4X trzyma się właściwej trasy, kierując się oznaczeniami na drodze lub w razie potrzeby krawędzią drogi albo poprzedzającym pojazdem. System zmniejsza obciążenie kierowcy podczas długich podróży autostradą, współpracując z tempomatem adaptacyjnym, dzięki czemu prędkość pojazdu jest bezpiecznie regulowana podczas jazdy na łuku autostrady. Kontroluje również użycie przez kierowcę kierownicy, hamulców i pedału przyspieszenia: jeśli nie są używane przez pewien czas, uruchamia system awaryjnego zatrzymania pojazdu. W wyższych wersjach wyposażenia koncentrację kierowcy monitoruje także kamera, która sprawdza pozycję jego głowy.

Jeśli kierowca nie zauważy znaku drogowego, w przypadku najważniejszych znaków może skorzystać z pomocy systemu rozpoznawania znaków drogowych (RSA), który wyświetli główne znaki nakazu, ostrzeżenia i ograniczenia prędkości. Asystent bezpiecznego wysiadania pomoże uniknąć kolizji po otwarciu drzwi z nadjeżdżającym samochodem, rowerem czy zbliżającym się pieszym. Funkcja ta korzysta z systemu monitorowania martwego pola i ostrzega, jeśli za samochodem znajduje się inny pojazd lub użytkownik drogi.

Zachowanie pieszych i innych pojazdów może być trudne do przewidzenia, ale dzięki nowemu systemowi Proactive Driving Assist, który pojawi się w 2023 roku, bZ4X będzie w stanie skanować drogę z przodu, obliczać ryzyko kolizji oraz sterować hamulcami i układem kierowniczym na wczesnym etapie, aby zapobiec wypadkowi. System może zareagować na przykład na pieszego czy rowerzystę blisko krawędzi jezdni lub wchodzącego na jezdnię albo na zachowanie pojazdu jadącego z przodu.

Systemy bezpieczeństwa Toyota T-MATE mogą być automatycznie aktualizowane i rozbudowywane poprzez moduł komunikacyjny DCM zapewniający bezprzewodowe połączenie z internetem.

Toyota bZ4X jest oferowana w Europie w programie wynajmu długoterminowego KINTO One, z niską ratą i komfortową obsługą
Kompleksowa obsługa i wszystkie formalności w jednym miejscu

KINTO to globalny dostawca usług mobilności, należący do Toyoty

W całej Europie istnieje duże zróżnicowanie w rozwoju rynku pojazdów elektrycznych na baterie. Niektóre kraje, takie jak Norwegia, postępują w kierunku pełnej elektryfikacji w znacznie szybszym tempie niż inne, na których należy zająć się takimi kwestiami, jak rozwój infrastruktury oraz budowanie zaufania i akceptacji ze strony konsumentów. Toyota odpowiada na te różnice własnym podejściem do elektryfikacji, które zakłada jednoczesne oferowanie różnych technologii napędowych i dostosowywanie oferty do sytuacji na poszczególnych rynkach. W ten sposób Toyota pomaga kierowcom zapoznać się ze zelektryfikowanymi samochodami takimi jak auta hybrydowe czy hybrydy plug-in, zanim przestawią się na w pełni bezemisyjne samochody elektryczne (BEV).

Aby pomóc ludziom w przejściu na BEV, Toyota wprowadza na rynek bZ4X z opcjami leasingu, które zapewniają posiadaczom całkowity spokój, obejmując wszystkie aspekty użytkowania pojazdu. To podejście, które Toyota nazywa Kanzen, zapewnia klientom kompleksową obsługę leasingu, z miesięcznymi płatnościami na pokrycie kosztów użytkowania pojazdu, konserwacji, pomocy drogowej, akcesoriów, codziennego ładowania i ubezpieczenia.

Leasing bZ4X jest oferowany przez KINTO, należącego do Toyoty globalnego dostawcę usług mobilności. Toyota spodziewa się, że leasing stanie się preferowaną metodą finansowania pojazdów w miarę przestawiania rynków na w pełni elektryczną, bezemisyjną mobilność. KINTO stawia sobie za cel ułatwienie wszystkim dostępu do samochodów poprzez oferowanie spersonalizowanych rozwiązań leasingowych, trwających od godzin do lat.

 

Reklama