Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Aktualności

Nowe oprogramowanie dla rodziny ID. – na jakie zmiany mogą liczyć użytkownicy

Nowa jakość jazdy: wraz z generacją oprogramowania 3.0 Volkswagen doda wiele nowych funkcji do elektrycznych aut z rodziny ID., co zwiększy komfort użytkowania i ładowania.

Wykorzystując najnowszą generację systemów wspomagających kierowcę, Volkswagen robi także kolejny krok w kierunku jazdy autonomicznej. W ramach strategii ACCELERATE Volkswagen kontynuuje transformację w dostawcę mobilności zorientowanego na oprogramowanie i staje się ekspertem w integracji oprogramowania i zdalnej aktualizacji Over-the-air. Rodzina ID. jest pionierem w tej dziedzinie.

Nabywcy nowych samochodów będą mogli od razu korzystać z nowego oprogramowania. Właścicielom samochodów, które już zostały dostarczone, Volkswagen udostępni możliwość bezpłatnej, zdalnej aktualizacji do ID. Software 3.0 od drugiego kwartału 2022 roku.

Nowe oprogramowanie ID. Software 3.0 to aktualizacja dla całej rodziny ID. Dzięki niemu przenosimy nasze produkty na wyższy poziom funkcjonalności. Działają one szybciej i są zorientowane na klienta” – mówi Thomas Ulbrich, członek zarządu marki Volkswagen, odpowiedzialny za rozwój techniczny. „Spełniamy nasze obietnice – będziemy oferować wysokiej jakości technologię i innowacje we wszystkich klasach” – dodał.

Nowe systemy, wśród nich Travel Assist z danymi z inteligencji zbiorowej

Opcjonalny system Travel Assist korzystający z danych inteligencji zbiorowej automatycznie utrzymuje samochód pośrodku pasa ruchu. Dopasowuje się przy tym do stylu jazdy kierowcy i może ustawić auto bliżej lewej lub prawej strony, a także dba o odpowiedni odstęp od samochodu z przodu i utrzymuje zadaną prędkość. System obejmuje adaptacyjny tempomat. Prędkość pojazdu może być dostosowana do lokalnych ograniczeń prędkości i układu drogi (zakręty, ronda itp.).

Automatyczna zmiana pasa ruchu

Z dwoma radarami z tyłu i wykorzystując ultradźwięki system Travel Assist z danymi z inteligencji zbiorowej może obserwować otaczający ruch drogowy, a na autostradzie, przy prędkości 90 km/h lub wyższej, w razie potrzeby aktywnie wspomagać zmianę pasa ruchu. Po aktywacji, zmiana pasa ruchu może zostać zainicjowana i przeprowadzona poprzez włączenie kierunkowskazu. Oczywiście pod warunkiem, że czujniki nie wykryją w otoczeniu żadnych obiektów, a ręceid kierowcy są na kierownicy. Wówczas pojazd sam zmieni pas ruchu. Kierowca może w każdej chwili zareagować i przejąć kontrolę nad manewrem.

System Park Assist Plus

Inteligentny asystent Park Assist Plus po aktywowaniu go w menu parkowania może znaleźć miejsce parkingowe (podczas jazdy z prędkością do 40 km/h w przypadku miejsc do parkowania równoległego i do 20 km/h w przypadku miejsc do parkowania prostopadłego) i wykonać manewr parkowania. W razie potrzeby asystent może parkować automatycznie z pomocą czujników, wówczas przejmie pełną kontrolę nad samochodem, w tym nad układem kierowniczym, przyspieszaniem, hamowaniem i zmianą biegów. W tym celu kierowca zatrzymuje się przy wybranym miejscu parkingowym i aktywuje proces parkowania za pomocą przycisku startowego w menu parkowania. System Park Assist Plus może również wspomóc kierowcę podczas już rozpoczętego manewru parkowania. Może pomóc również wyjechać z równoległego miejsca parkingowego.

Park Assist Plus z funkcją pamięci

Kolejną z nowości w modelach rodziny ID. jest opcjonalny system wspomagania parkowania Park Assist Plus z funkcją pamięci. Za pomocą tego innowacyjnego systemu wspomagania kierowcy można nauczyć pojazd do pięciu różnych manewrów parkowania. System może zapamiętać manewry parkowania przy prędkości poniżej 40 km/h i w odległości do 50 metrów. Na przykład w przypadku parkowania pod domem lub w garażu. Kierowca musi tylko raz zaparkować i zapisać manewr parkowania, a pojazd może automatycznie powtarzać go. Rola kierowcy jest wówczas ograniczona do nadzorowania procesu.

Nowe funkcje wyświetlaczy

Nowe oprogramowanie ID. Software 3.0 to także nowości, jeśli chodzi o znajdujący się pod przednią szybą pasek świetlny ID. Light, jak i system infotainment. Opcjonalny wyświetlacz przezierny rozszerzonej rzeczywistości, który wyświetla ważne informacje bezpośrednio w polu widzenia kierowcy, może pokazywać informacje także w strefie dalekiego zasięgu. Oprócz wyświetlania informacji z opcjonalnego systemu Travel Assist, wspomagającego zmianę pasa ruchu, pokazuje on również informacje np. o zbliżaniu się do ronda czy odległości do celu podróży. Znacznie lepiej widoczne są ikony kierunkowskazów, a obok informacji o odległości pozostałej do celu podróży, wyświetlany są również stan naładowania akumulatora w procentach i ikona akumulatora. „Część z tych modyfikacji to efekt konsultacji z użytkownikami samochodów rodziny ID., zrzeszonymi w ID. Drivers Club. Wielu z nich brakowało informacji o procencie naładowania akumulatora, więc ją dodaliśmy” – mówi dr Silke Bagschik, odpowiedzialna za sprzedaż i marketing rodziny ID.

Zaktualizowane oprogramowanie dotyczy również opcjonalnego systemu nawigacji satelitarnej. Teraz lokalizuje ona pojazd dokładnie na pasie ruchu, co pozwala z odpowiednio dużym wyprzedzeniem sugerować zmianę pasa ruchu na skrzyżowaniach i zjazdach z autostrady. Odpowiednie wskazanie pojawia się wówczas także na ID. Light – pasku świetlnym między tablicą przyrządów a dolną krawędzią przedniej szyby. Są na nim prezentowane również lokalne ostrzeżenia o niebezpieczeństwie. Usługa ta jest oparta na technologii Car2X firmy Volkswagen: samochody łączą się ze sobą bezpośrednio i lokalnie za pomocą standardu radiowego WLANp. Umożliwia to wzajemne powiadamianie się w czasie rzeczywistym o niebezpiecznych sytuacjach na drodze, od zatrzymanych pojazdów po karetki pogotowia.

Zoptymalizowana kontrola głosowa

Sterowanie głosowe zostało znacznie udoskonalone. System rozpoznaje polecenia głosowe znacznie szybciej i dokładniej, co poprawia zarówno łatwość obsługi, jak i komfort jazdy. Dzięki niemu samochód staje się inteligentnym partnerem do rozmowy. Kierowca uruchamia sterowanie głosowe, dotykając kierownicy lub wypowiadając polecenie „Cześć ID.”. System odpowie w ciągu kilku sekund. Poprawiono także skuteczność rozpoznawania mowy przez system sterowania głosem – wynosi ona obecnie około 95 procent. System z cyfrowymi mikrofonami rozpoznaje również, czy mówi kierowca czy pasażer z przodu, co ma znaczenie na przykład w przypadku dwustrefowej klimatyzacji.

Sterowanie głosowe rozumie ogólne zwroty oraz potoczne pytania i wyrażenia (np. „gdzie jest najbliższa japońska restauracja?” lub „jest mi za ciepło”), w razie potrzeby zadaje pytania i pozwala przerwać. System odpowiada na dwa sposoby – online za pośrednictwem chmury i offline z informacji przechowywanych w samochodzie, co się przydaje np. w tunelu. Wersja online zapewnia bardzo wysoki wskaźnik rozpoznawania głosu, a odpowiedzi są trafne, nawet w przypadku wyszukiwania celów specjalnych. Sterowanie głosowe jest dostępne we wszystkich modelach ID., pod warunkiem aktywacji usługi We Connect Plus.

Ładowanie akumulatora 77 kWh z maksymalną mocą do 135 kW

Oprogramowanie ID. Software 3.0 to także postęp w dziedzinie ładowania. Modele z baterią 77 kWh można ładować z maksymalną mocą do 135 kW (wcześniej było to 125 kW), oczywiście pod warunkiem, że stacja ładowania oferuje taką możliwość. Udoskonalono także zarządzanie temperaturą akumulatora, co sprawia, że można przejechać większy dystans, zwłaszcza gdy temperatura otoczenia jest niska. Klienci, którzy chcą zadbać o kondycję akumulatora mogą uruchomić funkcję Battery Care Mode, która ogranicza maksymalny stopień naładowania do 80 procent.

Inteligentne planowanie podróży

Menu ładowania, które pojawia się na pierwszym ekranie wyświetlacza dotykowego w modelach ID. ma bardziej przejrzystą strukturę i zawiera więcej informacji. W przypadku długich tras kalkulator trasy online w systemie nawigacyjnym tworzy trasę z wieloma przystankami, która umożliwia jak najszybsze dotarcie do celu. Uwzględnia on dane o ruchu drogowym i trasie, a także pożądany wskaźnik naładowania akumulatora po dotarciu do miejsca docelowego czy celu pośredniego. Przystanki na ładowanie są oceniane dynamicznie, w rezultacie planowanie trasy może sugerować dwa krótkie procesy ładowania o wysokiej mocy zamiast jednego dłuższego na stacji o niskiej mocy.

Reklama