Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Aktualności

Autonomiczna mobilność staje się rzeczywistością w brytyjskich miastach

Najnowszy brytyjski projekt badawczy ServCity, poświęcony usługom mobilności autonomicznej, wszedł w ważny etap testów na ulicach Londynu.

Jego celem jest udzielenie wsparcia aglomeracjom, by lepiej wykorzystywały najnowsze technologie samochodów autonomicznych, z powodzeniem integrując je w złożonym środowisku miejskim.

ServCity jest współfinansowane ze środków rządowych i branżowych. Brytyjski Fundusz Inteligentnej Mobilności (Intelligent Mobility Fund), wynoszący 100 mln. funtów, zarządzany jest przez Centrum Połączonych i Autonomicznych Pojazdów (CCAV) i wykorzystywany przez agencję innowacyjności Zjednoczonego Królestwa (Innovate UK). W ciągu trzech lat sześciu partnerów projektu – Nissan, Connected Places Catapult, TRL, Hitachi Europe, Uniwersytet w Nottingham oraz SBD Automotive – będzie pracować nad standardem, który ma umożliwić autonomicznym pojazdom pokonywanie przeszkód na drodze, co przyczyni się do szybszego ich wdrożenia w brytyjskich miastach.

Po miesiącach prac rozwojowych, symulacji i prób na prywatnych torach testowych, projekt ServCity wszedł w fazę, w której Połączony i Autonomiczny Samochód (CAV) ServCity testowany jest na ulicach Londynu w Smart Mobility Living Lab (SMLL), którego siedziba znajduje się w Greenwich. Samochód CAV ServCity, zbudowany w październiku 2021 r. na bazie w 100% elektrycznego Nissana LEAF, zostanie poddany testom w złożonym środowisku miejskim – w samym centrum Londynu. ServCity użyje całego potencjału laboratorium SMLL, wykorzystując czujniki krawędzi jezdni i moc obliczeniową, w celu stworzenia współpracującej infrastruktury, która rozwinie sytuacyjną świadomość samochodu CAV.

Dzięki połączeniu symulacji testowych, badań nad doświadczeniami użytkowników końcowych i testów w rzeczywistych warunkach drogowych, ServCity dostarczy informacji na temat możliwości wykorzystania potencjału przyszłych rozwiązań z zakresu mobilności w miastach i przyspieszy ich wdrożenie. ServCity skupia się na trzech głównych obszarach, jakimi są technologia, ludzie oraz skalowalność, i ma na celu zagwarantowanie możliwie najbardziej intuicyjnego oraz wysoce angażującego doświadczenia użytkownika.

Projekt ten, który otrzymuje wsparcie ze środków rządowych, nie tylko pomoże uczynić samochody autonomiczne bardziej przyjaznymi dla użytkownika, ale również da mu pewność, że pojazd będzie mógł szybko i w bezpieczny sposób zareagować na wszystkie wyzwania ruchu ulicznego.

Bob Bateman, menedżer projektu ServCity w Nissanie, powiedział: „Rozpiera nas niesamowita duma z faktu, że możemy być częścią projektu ServCity. Jesteśmy również bardzo podekscytowani próbami samochodów testowych – w 100% elektrycznych Nissanów LEAF. Nasza Strategia Inteligentnej Mobilności dąży do wdrożenia mobilności przyszłości – bardziej elektrycznej, autonomicznej i połączonej. Nie możemy doczekać się współpracy z partnerami ServCity przy realizacji tego celu”.

Edward Mayo, menedżer projektu w Connected Places Catapult, powiedział: „Connected Places Catapult wspiera organizacje w wykorzystaniu nowopowstających technologii i tworzeniu nowych usług. ServCity to idealny przykład wykorzystania tego podejścia do wdrożenia autonomicznych pojazdów na szeroką skalę, aby usprawnić przemieszczanie się osób i towarów oraz aby inteligentna mobilność stała się faktem. Rozpoczęcie testów w Londynie to dla projektu ServCity ważny kamień milowy”.

Lucien Linders, dyrektor generalny SMLL, dodał: „TRL, światowy lider w kreowaniu transportu przyszłości, dąży do opracowania bezpiecznych systemów, które będą dostępne dla każdego. Należące do TRL Smart Mobility Living Lab (Laboratorium Inteligentnej Mobilności w Rzeczywistych Warunkach – SMLL) służy do testowania samochodów w rzeczywistych warunkach miejskich. Infrastruktura czujników krawędzi jezdni i inne rozwiązania wspierają rozwój procesów obsługi samochodów CAV w celu zbudowania lepszej, współdzielonej świadomości sytuacyjnej. Flagowy ośrodek testów miejskich CAM Testbed w Londynie ma unikatowe możliwości sprawdzania jakości usług mobilności przyszłości w celu przygotowania ich do komercyjnego wdrożenia. Jesteśmy niezmiennie dumni z możliwości udostępnienia naszej wiedzy specjalistycznej na potrzeby przełomowego projektu ServCity i współpracy z jego partnerami”.

Nick Blake, główny strateg ds. innowacyjności w Hitachi Europe, wyjaśnił: „Zespół europejskiej grupy ds. badań i rozwoju firmy Hitachi koncentruje się na rozwiązywaniu złożonych wyzwań technicznych, które stawia przed nami jazda autonomiczna w zatłoczonych miastach. Nasza rola w projekcie ServCity polega na opracowaniu technologii pozwalającej przewidywać i bezpiecznie reagować na innych uczestników ruchu drogowego, takich jak piesi, rowerzyści i samochody. Ponadto, opracowujemy precyzyjne i niezawodne rozwiązania lokalizacyjne”.

Gary Burnett, przewodniczący zespołu ds. czynnika ludzkiego w transporcie, wchodzącego w skład grupy badawczej zajmującej się zachowaniami człowieka na Uniwersytecie w Nottingham dodał: „Nasz zespół wnosi duże doświadczenie w badaniach i analizie zachowań użytkowników, przydatne w ocenie interakcji człowieka z maszyną. Jesteśmy bardzo podekscytowani naszym udziałem i rolą w projekcie ServCity, w ramach którego tworzymy teorie, modele oraz metody związane z doświadczeniami użytkowników – pasażerów pojazdów. Zadbamy o to, by projekt i rozwój usług samochodów autonomicznych skupiał się na użytkowniku i naprawdę odpowiadał na jego potrzeby”.

Andrew Hart, dyrektor SBD Automotive, wyjaśnił: „Taksówki-roboty mają szansę zrewolucjonizować mobilność zarówno dla klientów, jak i samych miast, w których będą się poruszać. Doświadczenie użytkownika znajduje się w samym centrum tej transformacji, ponieważ operatorzy będą musieli znaleźć równowagę między oczekiwaniami klientów, a ograniczeniami technologicznymi w rzeczywistych warunkach. SBD jest dumne, że może być częścią projektu ServCity i wnieść do niego zdobywane przez dziesięciolecia praktyczne doświadczenia we współpracy z producentami samochodów w celu opracowania i przetestowania różnych podejść, które pozwolą zaoferować płynne doświadczenie jazdy autonomiczną taksówką”.

Reklama