Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Aktualności

Wymiana akumulatora w kilka minut? Catl zaprezentował nowy projekt

Chiński producent baterii CATL zaprezentował nowy projekt dotyczący wymiany baterii. Spółka zależna CATL CAES (Contemporary Amperex Energy Service Technology) pokazała innowacyjne rozwiązanie do wymiany ogniw elektrycznych o nazwie Evogo. System ma być kompatybilny z samochodami różnych producentów.

Rozwiązanie wymiany baterii obejmuje bloki baterii, stacje szybkiej wymiany baterii oraz dedykowaną aplikację. Według ChenWeifeng, dyrektora generalnego CAES, Evogo zostanie początkowo wprowadzone w dziesięciu chińskich miastach.

Bateria jak czekolada

Sercem systemu są baterie jednostkowe, które CAES nazywa „Choco-SEB”. SEB to skrót od Swapping Electric Block, a „Choco” ma nawiązywać do wyglądu SEB, który ma przypominać tabliczkę czekolady. Producent przedstawia swój produkt następująco „Choco-SEB (zamiana bloku elektrycznego)” to masowo produkowana bateria specjalnie opracowana do współdzielenia baterii w pojazdach elektrycznych. Posiada zalety wysokiej gęstości energii przy niewielkich rozmiarach, elastycznej kombinacji i minimalistycznym designie”

Przy wsparciu najnowszej technologii CTP (cell to pack) może osiągnąć wagową gęstość energii ponad 160 Wh/kg i objętościową gęstość energii 325 Wh/l, umożliwiając pojedynczym blokom uzyskanie zasięgu 200 km.

Jednostka samowystarczalna

Każda jednostka posiada zintegrowany i bezprzewodowy system zarządzania baterią (BMS). Oznacza to, że każda jednostka jest samowystarczalna i nie żadnych połączeń na obudowie poza zaciskami dodatnim i ujemnym.

Standardowa stacja wymiany systemu Evogo zajmuje powierzchnię trzech miejsc parkingowych i może pomieścić do 48 Choco-SEB. Wymiana bloku powinna zająć około minuty. System Evogo obejmie również inne stacje jak pisze producent „dostosowane do klimatu różnych regionów”.

Kompatybilny dla 80 procent pojazdów

Według CATL Choco-SEB ma pasować nie tylko do specjalnie zaprojektowanych modeli. Jak możemy przeczytać na stronie producenta „Choco-SEB jest kompatybilny z 80 procentami globalnych modeli pojazdów opartych na platformie BEV dostępnych na rynku oraz ze wszystkimi modelami opartymi na platformie BEV, które zostaną wypuszczone na całym świecie w ciągu najbliższych trzech lat”.

Firma deklaruje, ze nowy projekt powstał z myślą o tym „aby rozwiązać problemy związane z niepokojem klientów o zasięg, niewygodą z tankowaniem i wysokim całkowitym kosztem posiadania”. Tym samym CAES opierając się na rozdzieleniu pojazdu i akumulatora traktuje akumulator jako wspólny produkt, tworząc zupełnie nowe rozwiązanie na rynku.

Nowe inwestycje i rozwój

Chiński koncern wciąż inwestuje w emobilność i deklaruje zwiększenie mocy produkcyjnych. CATL deklaruje między innymi wzrost produkcji ogniw do 1200 GWh w 2025 roku.

Pod koniec ubieg ego roku CATL ogłosił inwestycję w fabrykę recyklingu materiałów akumulatorowych w centralnej chińskiej prowincji Hubei. Recyklingowi poddawane będą takie materiały jak kobalt i lit ze zużytych akumulatorów pojazdów elektrycznych. W planowaną fabrykę firma zainwestuje około 4,3 miliarda euro (ok. 32 ​​miliardy juanów). Zaangażowanie w sektor recyklingu jest dla CATL stosunkowo nowe i wynika prawdopodobnie z nowych standardów i wytycznych chińskiego rządu w celu promowania recyklingu baterii i oszczędzania materiałów.

Jasna wizja

Wizja CATL obejmuje dążenie do bycia globalną, wiodącą, innowacyjną korporacją technologiczną przyczyniającą się do rozwiązania problemu zielonej energii dla ludzkości. Utworzenie CAES ma pomagać CATL w zamknięciu łańcucha wartości cyklu życia baterii, który rozciąga się od rozwoju, produkcji, użytkowania po recykling. Promuje mobilność elektryczną i efektywne wykorzystanie zasobów.

CATL jest największym producentem akumulatorów elektrycznych w Chinach, z 55-procentowym udziałem w rynku. Gigant branży EV być może zainwestuje w Polsce. W ubiegłym roku pojawiła się informacje, że CATL szuka u nas w kraju lokalizacji pod gigafabrykę. Możliwe lokalizacje to Gorzów Wielkopolski i Jaworzno.

Źródło: ORPA, catl.com, własne

Reklama