Połącz się z nami

Cześć, wpisz to czego szukasz

Aktualności

Już dwa tysiące elektromobilnych w EV Klub Polska!

Równo rok od powstania, czyli od grudnia 2020 r., EV Klub Polska pochwalił się liczbą zarejestrowanych w klubie użytkowników. Największy w Polsce i w regionie CEE ruch kierowców samochodów elektrycznych liczy już 2062 członków.

Według danych z końca listopada 2021 r., w Polsce były zarejestrowane łącznie 35 222 samochody osobowe z napędem elektrycznym, w tym 17 145 szt. pojazdów w pełni elektrycznych (BEV, ang. battery electric vehicles) oraz 18 077 szt. hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles). Tylko przez pierwsze jedenaście miesięcy br., jak wynika z Licznika elektromobilności PSPA i PZPM, liczba EV w Polsce zwiększyła się o 16 629 sztuk, tj. o 101% więcej niż w analogicznym okresie 2020 r.

Rosnąca liczba zeroemisyjnych pojazdów na naszych drogach oznacza także coraz liczniejszą grupę kierowców, którzy z pojazdów konwencjonalnych przesiedli się do elektrycznych.

Kim jest elektromobilny?

Na koniec roku, EV Klub Polska przedstawił dane, z których wynika m.in., że średni wiek kierowcy auta elektrycznego należącego do klubu wynosi 43 lata. Osoby w wieku od 40 do 50 lat to najliczniejsza grupa użytkowników, licząca 37%. Drugą, największą reprezentacją wiekową (30%) stanowią kierowcy w przedziale od 30 do 40 lat. W klubie nie brakuje także kierowców w przedziałach od 50 lat wzwyż (łącznie 21%) oraz poniżej 30 lat (12%).

To pokazuje, że elektromobilność jest dla wszystkich i nie zna granicy wieku. Oczywiście różne aspekty przekonują do EV różne grupy osób. Dla części ważna jest tańsza eksploatacja, dla innych przywileje i dopłaty, a dla jeszcze innych zwykła radość z jazdy i komfort podróżowania. Bez względu na motywy, technologia przyszłości łączy pokolenia mając jedną cechę wspólną. W dużym skrócie to brak spalin, czyli ochrona atmosfery i klimatu, ograniczanie smogu wokół nas – mówi Łukasz Lewandowski, Koordynator EV Klubu Polska.

Jak wynika z danych EV Klub Polska, elektromobilność to na razie głównie domena mężczyzn. Choć kobiety coraz częściej wybierają samochody elektryczne, struktura demograficzna grupy pod względem płci rozkłada się na w proporcjach: 9% kobiet i 91% mężczyzn.

Stolica elektromobilności

Choć dane pokazują, że użytkownicy pojazdów elektrycznych rozsiani są po całej Polsce, to ich największe reprezentacje są w 12 największych miastach. Najliczniejszą, bo 13% grupę stanowią kierowcy EV zamieszukujący Warszawę. Nie powinno to dziwić, gdyż w stolicy zarejestrowanych jest najwięcej samochodów elektrycznych (6 848 BEV i PHEV, wg Polish EV Outlook, stan na czerwiec 2021 r.). 6% klubowiczów jest z Krakowa, a 3% (ex equo) z Poznania, Gdańska, Łodzi i Wrocławia. Pozostały udział mają elektromobilni kierowcy z Katowic, Szczecina, Gdyni, Kielc, Lublina oraz pozostałych większych i mniejszych miejscowości.

– Nabywcy pojazdów elektrycznych to głównie mieszkańcy dużych aglomeracji oraz gmin okalających. Ci pierwsi korzystają z przywilejów, takich jak bezpłatne parkowanie czy jazda po buspasach w miastach, a drudzy, zamieszkujący najczęściej domy lub segmenty, bardzo często z własnymi instalacjami fotowoltaicznymi, ładują auta elektryczne po atrakcyjnych stawkach – mówi Piotr Ziółkowski z EV Klub Polska.

Park klubowych pojazdów

Najpopularniejszym modelem samochodu elektrycznego wśród członków EV Klubu Polska jest Tesla Model 3. Drugie miejsce w rankingu popularności zajmuje jest Nissan Leaf. Podium zamyka KIA e-Niro. Na pozostałych pozycjach znajdują się także: BMW i3, Tesla Model S, Hyundai Kona Electric, VW ID.3, Renault ZOE, Hyundai IONIQ Electric i inne.

Przekrój EV należących do klubowiczów pokazuje, że wybieramy nie tylko auta elektryczne z mniejszym zasięgiem, przeznaczone do miast, ale także modele, które są w stanie przejechać 300 czy 400 km na jednym ładowaniu. Co więcej, 31% klubowiczów nie posiada w swoim garażu samochodu innego niż elektryczny. Ta statystyka zrywa z mitem, że elektryki są przeznaczone tylko do przemieszczania się po mieście – dodaje Łukasz Lewandowski.

Jak podkreśla EV Klub Polska, wpływ na to ma coraz lepsza oferta. Na rynku dostępnych jest już ponad 190 modeli samochodów z napędem elektrycznym. W praktyce, blisko 40% całej oferty głównych marek jest już zelektryfikowana. Dla porównania, jak wynika z aktualizowanego co roku „Katalogu pojazdów elektrycznych PSPA”, w ubiegłym roku w salonach można było wybierać spośród 101 EV, w 2019 – 46, a 2018 – zaledwie 35.

Elektromobilność przybiera na sile, co przekłada się nie tylko na coraz bogatszą ofertę modelową, ale także konkurencyjne ceny, szczególnie, jeśli uwzględnimy dopłaty do zakupu z programu „Mój elektryk”. Szacujemy, że utrzymanie bieżącego tempa wzrostu w segmencie e-mobility zaowocuje liczbą pół miliona elektrycznych pojazdów w Polsce już w 2025 r., co z pewnością przełoży się także na liczbę klubowiczów – mówi Jan Wiśniewski z PSPA.

Aktywna społeczność

Skąd tyle wiemy o EV Klub Polska? Głównie z ankiet, których użytkownicy samochodów elektrycznych wypełnili w panelu klubowym już ponad trzy tysiące. To za dzielenie się wiedzą klubowicze zyskują dostęp do zniżek i benefitów.

Tworzymy naprawdę aktywną społeczność. Wspieramy się w tańszej i bardziej efektywnej eksploatacji naszych pojazdów. Dzięki wypełnianiu ankiet korzystamy ze zniżek u Partnerów Klubu, m.in. na usługi ładowania (10% rabatu w sieci GreenWay Polska). Wprowadzamy także kolejne korzyści, w tym czasowe zwolnienia z opłat za przejazd autostradami w ramach projeku „Autostrada do elektromobilności” wspólnie z Autopay, rabaty na zakup i instalację domowych ładowarek, zniżki w restauracjach i hotelach. Wkrótce zaoferujemy również atrakcyjne formy finansowania i ubezpieczenia EV, dostęp do dedykowanych ofert w ramach katalogu produktów, szereg usług towarzyszących oraz wsparcie techniczne i prawne naszych członków – mówi Piotr Ziółkowski.

Równolegle, EV Klub Polska, w ramach dialogu z interesariuszami publicznymi, zabiega o tworzenie sprzyjającego otoczenia prawnego dla użytkowników EV w Polsce.

Mamy doświadczenie, które powinno mieć wpływ na kształt kluczowych regulacji. Naszą ambicją jest oddziaływanie na kierunki rozwoju rynku zarówno w zakresie infrastruktury ładowania, subsydiów, jak i planowanych ograniczeń, także na poziomie lokalnym. Współpraca z administracją przyniesie korzyść całemu społeczeństwu – mówi Łukasz Lewandowski i zapowiada, że już na początku przyszłego roku Klub wystąpi z apelem o objęcie dopłatami także używanych samochodów elektrycznych.

EV Klub Polska jest jednym ze współzałożycieli Global EV Drivers Alliance, organizacji zrzeszającej kluby użytkowników samochodów elektrycznych z całego świata – oprócz Polski, m.in. z USA, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Francji, Holandii, Szkocji i Kanady. Polski klub ściśle współpracuje także z norweską organizacją Elbil. W październiku br. EV Klub Polska zorganizował największy w Polsce zlot samochodów elektrycznych. Ponad 150 EV przejechało ulicami Łodzi, a kawalkada pojazdów liczyła 1,5 km. długości.

Dołącz do EV Klub Polska!

 

Reklama

Może Cię również zainteresować

Aktualności

W pierwszej połowie roku 2020, Audi dostarczyło do klientów na całym świecie 17 641 sztuk modelu e-tron.

Aktualności

Po wielu miesiącach zapowiedzi spółka ElectroMobility Poland ujawniła prototypy polskich samochodów elektrycznych

Aktualności

Pierwszy na świecie elektryczny rajdowy puchar jednej marki

Aktualności

Najnowsze badanie przeprowadzone na polskich respondentach przez zespół analityczny InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen dowodzi, że rozwój rynku fotowoltaicznego może pozytywnie wpłynąć...