Połącz się z nami

Cześć, wpisz to czego szukasz

Aktualności

Audi RS Q e-tron przygotowane do swojego pierwszego Rajdu Dakar

Kurtyna poszła w górę: w dniach od 1 do 14 stycznia 2022 roku Audi RS Q e-tron weźmie udział w swoim pierwszym Rajdzie Dakar.

Dla czterech pierścieni, marki, która stoi za wynalezieniem napędu quattro, TFSI, koncepcji ultra, samochodów elektrycznych e-tron oraz wielu innych rozwiązań technicznych przyszłości stosowanych w sportach motorowych, oznacza to początek nowej ery w dziejach rajdów terenowych.

Rajd Dakar jest największym wyobrażalnym wyzwaniem dla naszego innowacyjnego napędu elektrycznego z wysokonapięciowym akumulatorem i wysokowydajnym przetwornikiem energii” – mówi Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH, odpowiedzialny w Audi za sporty motorowe. „Nigdy wcześniej w Audi Sport nie przygotowaliśmy tak skomplikowanego pojazdu w tak krótkim czasie. Rajd Dakar – najdłuższy i najbardziej wymagający rajd świata – to teraz najważniejszy dla nas i dla tego samochodu test. Do Rajdu Dakar podchodzimy z wielkim szacunkiem i jesteśmy w pełni skoncentrowani na tym wyzwaniu.” Na dwunastu odcinkach pustynnego rajdu rozgrywanego tym razem w Arabii Saudyjskiej, Audi spotka się z 91 innymi zawodnikami w klasie samochodów. To jedna z pięciu kategorii pojazdów obok motocykli, quadów, pojazdów lekkich i ciężarówek.

Audi Sport ma bardzo bogatą tradycję udziału w różnych seriach i dyscyplinach sportów motorowych. Począwszy od roku 1981 samochody z czterema pierścieniami w logo brały udział w rajdach WRC, wyścigach samochodów turystycznych (Trans-Am, IMSA GTO, DTM, STW, TCR), wyścigach prototypów (LMP), wyścigach klasy GT (GT3, GT2, GT4), rallycrossie (WRX) i wyścigach jednomiejscowych bolidów (Formuła E). Teraz, jako siódma dyscyplina w portfolio, dochodzi rajd terenowy.

W trzech Audi RS Q e-tron prowadzonych przez trzy dwuosobowe załogi znaleźć można pionierskie i innowacyjne rozwiązania techniczne. W kategorii T1 Ultimate w Rajdzie Dakar, Audi chce udowodnić, że zelektryfikowany układ napędowy jest bardzo wydajny i konkurencyjny wobec napędów klasycznych. Należy tu przypomnieć, że to nie pierwszy wyczynowy pojazd marki Audi Sport z napędem alternatywnym. Już roku 2012 Audi z napędem zelektryfikowanym zwyciężyło w 24-godzinnym wyścigu Le Mans wygrywając jednocześnie klasyfikację producentów jako pierwsze z tego typu napędem, a w sezonie 2017/2018 jako pierwszy niemiecki producent zdobyło tytuł mistrzowski w w pełni elektrycznej Formule E.

Trzy zespoły najlepszych kierowców Audi z pewnością dadzą z siebie wszystko w Arabii Saudyjskiej.

Mattias Ekström błyszczy swoją wszechstronnością. Dwa tytuły mistrzowskie w DTM i zwycięstwo w Mistrzostwach Świata w Rallycrossie, to najważniejsze punkty jego prawie 30-letniej międzynarodowej kariery w sportach motorowych. Jego pilot, a zarazem drugi kierowca Emil Bergkvist, również Szwed, był mistrzem świata juniorów w rajdach samochodowych. Stéphane Peterhansel, czternastokrotny zwycięzca Rajdu Dakar cały czas przewodzi tabeli najlepszych kierowców tej imprezy. W kokpicie Audi RS Q e-tron towarzyszyć mu będzie rodak – Edouard Boulanger. Hiszpan Carlos Sainz trzykrotnie wygrał Rajd Dakar i ma za sobą ponad dwie dekady rajdowych doświadczeń, podczas których dwukrotnie został rajdowym mistrzem świata. Jego pilot Lucas Cruz towarzyszył mu również we wszystkich trzech dotychczasowych zwycięstwach w Dakarze.

Wszystkie trzy Audi RS Q e-tron startują w barwach Team Audi Sport.

Marka wspierana jest jednak przez Q Motorsport – zespół Svena Quandta mający za sobą ponad ćwierć wieku doświadczeń w rajdach terenowych, w tym sześć zwycięstw w Dakarze. W sumie 80 osób z Audi i Q Motorsport – od kierowców rajdowych, przez osoby odpowiedzialne za technikę i logistykę, aż po lekarza i fizjoterapeutów, przez dwa tygodnie będzie przemieszczać się przez Arabię Saudyjską. Program Rajdu Dakar 2022 obejmuje dwanaście etapów, których dzienne dystanse w niektórych przypadkach przekraczają 800 kilometrów. Całkowita długość rajdu wynosi 8099 kilometrów, a łączna długość odcinków terenowych z pomiarem czasu to 4252 kilometrów. Rajd rozpocznie się w Nowy Rok w Jeddah, a zakończy się 14 stycznia. 8 stycznia rajd będzie miał dzień odpoczynku w Rijadzie.

Oprócz relacji na swoich kanałach społecznościowych Facebook, Twitter i Instagram, Audi relacjonować będzie poszczególne etapy dnia w codziennym formacie wideo na Facebooku. Informacje o trasie, szczegółach, które warto znać, relacje zza kulis oraz aktualne wywiady z kierowcami, pilotami i zespołem, dadzą zwięzłe wyobrażenie o codziennych zmaganiach na trasie.

Reklama

Może Cię również zainteresować

Aktualności

W pierwszej połowie roku 2020, Audi dostarczyło do klientów na całym świecie 17 641 sztuk modelu e-tron.

Aktualności

Po wielu miesiącach zapowiedzi spółka ElectroMobility Poland ujawniła prototypy polskich samochodów elektrycznych

Aktualności

Pierwszy na świecie elektryczny rajdowy puchar jednej marki

Aktualności

Najnowsze badanie przeprowadzone na polskich respondentach przez zespół analityczny InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen dowodzi, że rozwój rynku fotowoltaicznego może pozytywnie wpłynąć...