Połącz się z nami

Cześć, wpisz to czego szukasz

Aktualności

Użytkownicy EV nie wrócą do spalinówek

Z największego w Polsce badania kierowców „elektryków”, przeprowadzonego przez EV Klub Polska wynika, że 97% użytkowników samochodów elektrycznych w Polsce nie zamierza wracać do motoryzacji spalinowej, a w przypadku już 31% kierowców EV auto zeroemisyjne jest jedynym pojazdem w rodzinie. Zdaniem 94% respondentów, samochody elektryczne spełniają ich oczekiwania, m.in. dzięki niższym kosztom utrzymania.

EV Klub Polska to największy, ogólnopolski klub zrzeszający właścicieli i użytkowników samochodów elektrycznych, liczący już ponad 1500 członków. Klub przeprowadził wśród zarejestrowanych użytkowników kompleksowe badanie sondażowe na temat doświadczeń wynikających z użytkowania i eksploatacji EV w Polsce.

Jak wynika z sondażu, 97% kierowców samochodów elektrycznych w Polsce jest z nich na tyle zadowolona, że nie zamierza wracać do motoryzacji spalinowej, a 91% właścicieli „elektryków” szczerze poleciłaby samochód elektryczny swojej rodzinie. 86% członków EV Klub Polska uważa, że utrzymanie pojazdu zeroemisyjnego jest tańsze niż samochodu konwencjonalnego. W połączeniu z rządowym programem dopłat „Mój elektryk”, w wielu przypadkach oznacza to niższy całkowity koszt użytkowania (TCO) i w rezultacie – większą opłacalność inwestycji w dany pojazd.

 

W pierwszym tak kompleksowym badaniu opinii, kierowcy samochodów elektrycznych potwierdzili, że elektromobilność stanowi dziś nie tyle alternatywę, co lepszy wybór od motoryzacji konwencjonalnej. Aż 72% obecnych użytkowników EV stwierdziło, że zdecydowanie nie zamieniłoby ich na pojazd spalinowy, kolejne 25% zadeklarowało, że raczej nie zamierza już wracać do benzyny lub Diesla. – mówi Łukasz Lewandowski, Koordynator EV Klub Polska. – Raport obala także wiele mitów na temat elektromobilności. Praktycy potwierdzają (81%), że bez problemu pokonują dystanse większe niż zasięg ich EV, mając do dyspozycji coraz większą liczbę ładowarek.

Rośnie grupa świadomych użytkowników EV, którzy podkreślają ogół pozytywnych czynników ekologicznych związanych z elektromobilnością. 15% kierowców wskazuje możliwość zasilania pojazdu zieloną energią jako najważniejszy czynnik ekologiczny. Natomiast niemal co drugi użytkownik (46%) zamieszkający dom jednorodzinny, faktycznie wykorzystuje do ładowania swojego pojazdu energię pochodzącą z instalacji fotowoltaicznych.

Z badania wynika także, że dzięki coraz większym zasięgom oraz coraz wyższym mocom ładowania, samochody elektryczne stają się coraz bardziej praktyczne w codziennym użytkowaniu. Niemal co trzeci ankietowany (31 proc.) używa pojazdu elektrycznego jako jedynego w gospodarstwie domowym. 32% użytkowników regularnie korzysta ze stacji ogólnodostępnych, a 83% kierowców EV w Polsce preferuje ładowanie swoich pojazdów w domu. 50% ankietowanych uzupełnia energię w akumulatorze samochodu w nocy, 27% podczas dnia. 45% posiada wallboxa, czyli naścienną ładowarkę, a 32% zamierza nabyć takie urządzenie w przyszłości.

Połowa ankietowanych ładuje samochody elektryczne w nocy. Takie rozwiązanie ma kilka zalet. Przede wszystkim, dzięki wykorzystaniu taryfy nocnej jest to zdecydowanie najtańsza opcja – przejechanie 100 km może kosztować od 8 do 10 zł. Na dodatek odpoczywają, gdy ich auto uzupełnia energię. Jest to również korzystne dla systemu elektroenergetycznego, ponieważ wieczorem i w nocy sieć jest obciążona w znacznie mniejszym stopniu niż za dnia – mówi Łukasz Lewandowski.

Aż 57% ankietowanych nie korzysta z ogólnodostępnej infrastruktury ładowania lub skorzystało z niej zaledwie kilka razy. Co trzeci użytkownik EV (32%) nie posiada w okolicy żadnej publicznej stacji ładowania. Świadczy to o niedostatecznie rozbudowanej infrastrukturze, która wciąż stanowi jeden z głównych czynników hamujących wzrost liczby samochodów elektrycznych poruszających się po polskich drogach.

Elektromobilność to także nowy, kreujący się rynek. Większość respondentów posiada samochód elektryczny nie dłużej niż rok (61 proc.), a 23 proc. od roku do dwóch. To konsekwencja szczególnie dynamicznego rozwoju rynku BEV w Polsce w ostatnich miesiącach. Jak wynika z „Licznika Elektromobilności” prowadzonego przez PSPA i PZPM od sierpnia 2019 do sierpnia 2021 polski park całkowicie elektrycznych samochodów osobowych powiększył się aż o 241%. W roku 2022 r. oczekujmy dalszej dynamizacji rynku BEV w Polsce – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Badanie zostało zrealizowane w terminie 1.04-30.06.2021 r. Wzięło w nim udział ponad 600 członków EV Klub Polska, którzy wypełnili kwestionariusz on-line za pośrednictwem strony www.evklub.pl. Raport zostanie szczegółowo omówiony podczas Kongresu Nowej Mobilności 2021, który odbędzie się w dniach 6-8 października br. w kompleksie EC1 w Łodzi. To najważniejsza w Polsce konferencja w całości poświęcona elektromobilności. Sesja „Budowa społeczności użytkowników EV” odbędzie się 8 października br. w godz. 14.15 – 15.45. Rejestracja jest możliwa poprzez stronę internetową Kongresu www.kongresnowejmobilnosci.pl. W tym roku organizatorzy KNM 2021, PSPA oraz Miasto Łódź, rozszerzają formułę wydarzenia o wyjątkowe wydarzenie towarzyszące – Manufakturę Elektromobilności, która odbędzie się w dniach 8-9 października br. na rynku łódzkiej Manufaktury, a także Zlot członków EV Klubu Polska, który przejedzie ulicami Łodzi już w sobotę 9 października br. Informacje na temat Zlotu są dostępne na fanpage’u EV Klub Polska na Facebooku.

EV Klub Polska został uruchomiony w 2020 roku w ramach społeczno-edukacyjnej kampanii elektromobilni.pl, prowadzonej przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu (KOZK). Celem kampanii jest promocja elektromobilności i zrównoważonego transportu. W inicjatywę zaangażowało się kilkadziesiąt podmiotów i instytucji aktywnych w obszarze zrównoważonego transportu w Polsce. Do partnerów strategicznych elektromobilnych.pl należą: ABB, BMW, Enelion, Grupa Volkswagen, Hyundai, Mercedes-Benz, Nexity, PKN ORLEN, Renault i Toyota, a do partnerów branżowych Alphabet, EFL, Garo, GO+EAuto, GreenWay, LeasePlan, LOTOS, Nissan, PKO Leasing, PRE Biel, Shell oraz Volvo. Kampania została objęta patronatem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury. Patronat nad kampanią objęły także liczne ambasady, m.in. Niderlandów, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Izraela, Niemiec oraz izby handlowe i kilkadziesiąt polskich samorządów.

 

Celem EV Klub Polska jest integracja, pomoc i realne wsparcie obecnych i przyszłych kierowców samochodów elektrycznych w Polsce, zabieganie o ich interesy, a także kształtowanie jak najlepszego otoczenia prawnego i gospodarczego dla użytkowania pojazdów zeroemisyjnych – dodaje Łukasz Lewandowski. – Członkostwo w EV Klub Polska jest darmowe i oznacza szereg korzyści, m.in. zniżki na usługi ładowania w ramach największej sieci szybkiego ładowania w Europie Środkowej i Wschodniej – GreenWay Polska, a także darmowe przejazdy płatnymi odcinkami autostrad A1 i A4. Wkrótce zaoferujemy kolejne benefity dla elektromobilnych kierowców.

EV Klub Polska jest jednym z współzałożycieli Global EV Drivers Alliance, organizacji zrzeszającej kluby użytkowników samochodów elektrycznych z całego świata – oprócz Polski, m.in. z USA, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Francji, Holandii, Szkocji i Kanady.

Źródło: ORPA na podstawie PSPA

Reklama

Może Cię również zainteresować

Aktualności

W pierwszej połowie roku 2020, Audi dostarczyło do klientów na całym świecie 17 641 sztuk modelu e-tron.

Aktualności

Po wielu miesiącach zapowiedzi spółka ElectroMobility Poland ujawniła prototypy polskich samochodów elektrycznych

Aktualności

Pierwszy na świecie elektryczny rajdowy puchar jednej marki

Aktualności

Najnowsze badanie przeprowadzone na polskich respondentach przez zespół analityczny InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen dowodzi, że rozwój rynku fotowoltaicznego może pozytywnie wpłynąć...