Połącz się z nami

Cześć, wpisz to czego szukasz

Aktualności

Nowe laboratoria Volkswagena do testowania akumulatorów

Na początku tygodnia Volkswagen Group Components otworzył w Salzgitter jedno z najnowocześniejszych laboratoriów zajmujące się badaniami i rozwojem ogniw akumulatorowych w Europie.

W ten sposób firma dalej poszerza swoje doświadczenie w technologii i konstrukcji akumulatorów oraz robi kolejny krok w kierunku rozwoju i produkcji własnych ogniw akumulatorowych na potrzeby elektromobilności. Od 2025 roku na linii produkcyjnej w Salzgitter będą powstawać zunifikowane ogniwa akumulatorowe Volkswagena.

W przyszłości około 250 ekspertów będzie prowadzić badania w zakresie ich rozwoju, analizy procesów i testy w łącznie czterech laboratoriach.

Volkswagen zainwestuje w tę fabrykę około 70 milionów euro.

„Dzięki nowym i wyposażonym w najnowocześniej sprzęt laboratoriom możemy poszerzać wiedzę na temat rozwoju, procesów i produkcji ogniw akumulatorowych – serca samochodu elektrycznego. Zakład Volkswagena w Salzgitter pokazuje, że transformacja niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego z produkcji samochodów z konwencjonalnym układem napędowym na elektromobilność jest możliwa. Przyciągamy czołowych naukowców i jako pionier w branży tworzymy atrakcyjne miejsca pracy” – mówi Thomas Schmall, Członek Zarządu Grupy ds. Technologii w Volkswagen AG i Prezes Zarządu Volkswagen Group Components, który jest odpowiedzialny za rozwoju technologii akumulatorów we wszystkich markach Grupy. Plan rozwoju został zaprezentowany podczas „Power Day” w marcu 2021 roku. W lipcu przyszłe technologie akumulatorów oraz ich ładowania ponownie znalazły się w centrum uwagi jako kluczowe obszary strategii NEW AUTO koncernu.

Wraz z otwarciem laboratoriów osiągnęliśmy kolejny strategiczny cel. Teraz z całych sił posuwamy się naprzód w przygotowaniach do własnej produkcji ogniw” – mówi Thomas Schmall. Nowe zunifikowane ogniwo do akumulatorów popularnych samochodów zjedzie z linii produkcyjnej gigafabryki w Salzgitter w 2025 r. Do 2030 r. Grupa Volkswagen wraz z partnerami planują sześć fabryk ogniw w Europie o zdolności produkcyjnej 240 GWh. Docelowo w Salzgitter będą rocznie produkowane ogniwa o mocy 40 GWh. Oczekuje się, że nowe zunifikowane ogniwo pozwoli uzyskać efekt synergii i obniży koszty akumulatorów o nawet 50 procent.

Minister i Prezydent Dolnej Saksonii – Stephan Weil – powiedział: „Jeżeli jest jedno szczególne miejsce, w którym można obecnie zaobserwować, co oznacza „transformacja przemysłu motoryzacyjnego”, to jest nim Salzgitter. Przez dziesięciolecia zakład VW w Salzgitter dostarczył silniki do milionów aut. Wraz z rosnącym popytem na samochody zelektryfikowane, fabryka ta jest stopniowo i konsekwentnie przekształcana w zakład produkcji najnowocześniejszych ogniw akumulatorowych. Serce przyszłej motoryzacji jest elektryczne. I bije w Dolnej Saksonii”.

Na potrzeby Grupy, Centrum Kompetencyjne w Salzgitter jest odpowiedzialne za testy materiałowe, testy dopuszczające do produkcji, zapewnienie jakości i seryjne monitorowanie ogniw do akumulatorów samochodów elektrycznych. Z około 500 pracowników „Center of Excellence” (CoE) ogniw akumulatorowych w Salzgitter, obecnie około 160 jest zaangażowanych w prace nad rozwojem ogniw. Oczekuje się, że do końca 2022 r. zatrudnienie w CoE wzrośnie do ponad 1.000 pracowników. Wśród nich będzie około 250 ekspertów zajmujących się badaniami, analizą i rozwojem odpowiednich materiałów i formatów ogniw.

Na powierzchni 2.500 metrów kwadratowych nowe laboratoria umożliwią szeroko zakrojone programy testowania ogniw z użyciem do 200 różnych metod analitycznych oraz opracowanie nowych formuł. „W przyszłości w Salzgitter będą opracowywane innowacyjne rozwiązania w dziedzinie obecnych oraz przyszłych ogniw” – wyjaśnia Frank Blome, szef Działu Ogniw i Systemów Akumulatorowych. „Wyposażenie nowych laboratoriów sprawia, że są jednymi z najnowocześniejszych obiektów w Europie do badania ogniw akumulatorowych”.

Wykorzystywane są tu najnowocześniejsze technologie, które pozwalają badać ogniwa. Na przykład, zakład w Salzgitter jest wyposażony w jeden z niewielu na świecie skaningowych mikroskopów elektronowych do wykrywania litu. Wyposażenie obejmuje też wysoce zautomatyzowane stanowisko do testowania ogniw pod kątem wydajności i oznak starzenia podczas szybkiego ładowania i rozładowywania. Procedura testowa obejmuje ogniwa akumulatorów, które można naładować od 5 do 80 procent „pojemności” w ciągu 12 minut.

Dzięki połączeniu danych z produkcji oraz analitycznych i testowych, procesy rozwoju są bardzo wydajne. Doskonałą interakcję zapewnia fakt, że laboratoria podzielono na cztery obszary. W laboratorium rozwoju ogniw pod kątem zastosowania oceniane są nowe materiały oraz badane są receptury chemiczne, materiały i procesy dotyczące elektrod. Dobrze zapowiadające się innowacje są stąd wysyłane bezpośrednio do sąsiadującej z laboratorium linii pilotażowej na potrzebę produkcji na małą skalę.

W laboratorium analitycznym naukowcy demontują z ogniw komponenty i rzadkie surowce oraz przeprowadzają analizy konkurencyjności i dbają o zapewnienie jakości.

W laboratorium ochrony środowiska i bezpieczeństwa ogniwa są poddawane testom wytrzymałościowym w sześciu specjalnych komorach i narażone, na przykład na wyładowania elektryczne, działanie niskich i wysokich temperatur oraz urazy mechaniczne. Sprawdzane są tu również nowe metody badawcze.

W dziedzinie testów elektrycznych zarówno ogniwa laboratoryjne, jak i seryjne wszystkich formatów i klas mocy są mierzone elektrycznie i testowane pod kątem wydajności oraz starzenia się i odporności na działanie czasu.

W tym miejscu są rozwijane jedne z najważniejszych przyszłych technologii dla Grupy Volkswagen. Wszystko, co dzieje się w „Center of Excellence” ogniw akumulatorowych, służy zapewnieniu klientom wszystkich marek Grupy samochodów elektrycznych o możliwie największym zasięgu, szybkości ładowania, trwałości i bezpieczeństwie” – wyjaśnia Frank Blome.

Reklama

Może Cię również zainteresować

Aktualności

W pierwszej połowie roku 2020, Audi dostarczyło do klientów na całym świecie 17 641 sztuk modelu e-tron.

Aktualności

Po wielu miesiącach zapowiedzi spółka ElectroMobility Poland ujawniła prototypy polskich samochodów elektrycznych

Aktualności

Pierwszy na świecie elektryczny rajdowy puchar jednej marki

Aktualności

Najnowsze badanie przeprowadzone na polskich respondentach przez zespół analityczny InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen dowodzi, że rozwój rynku fotowoltaicznego może pozytywnie wpłynąć...