Połącz się z nami

Cześć, wpisz to czego szukasz

Aktualności

Ekstremalne warunki podczas dwutygodniowych testów Audi RS Q e-tron w Maroku

W ramach przygotowań do swego debiutu na słynnym Rajdzie Dakar w styczniu 2022, Audi Sport przez niemal dwa tygodnie testowało Audi RS Q e-tron w Maroku. Momentami warunki były bardzo ekstremalne.

Po zakończeniu testów w Niemczech i w Hiszpanii, cały dakarowy zespół Audi wyjechał na pustynię w Maroku, gdzie przy wysokich temperaturach ćwiczył jazdę po wydmach. Za kierownicą tego niezwykle skomplikowanego prototypu zasiadali na zmianę: rekordzista Dakaru Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz oraz Mattias Ekström.

Razem z kierowcami ćwiczyli również piloci: Edouard Boulanger, Lucas Cruz i Emil Bergkvist. Dobra współpraca kierowcy i pilota to w Rajdzie Dakar podstawa. W kokpicie muszą czuć się razem komfortowo. „To był jeden z wielu tematów, które mieliśmy na naszej liście rzeczy do zrobienia po testach w Saragossie” – mówi Andreas Roos, odpowiedzialny w Audi Sport za fabryczne projekty motorsport. „Na potrzeby testu w Maroku wprowadziliśmy modyfikacje, dzięki którym kierowca i pilot mają więcej miejsca w ciasnym kokpicie, a także mogą się lepiej ze sobą komunikować. Informacje zwrotne były pozytywne.

Warunki, jakie zespół testowy napotkał w Maroku, były miejscami ekstremalne. „Temperatury sięgały momentami ponad 40 stopni Celsjusza” – mówi Sven Quandt, szef zespołu Q Motorsport. „Testy utrudniały również burze piaskowe. Ponadto, jak można się było spodziewać, w wysokich temperaturach pojawiło się kilka nowych problemów, które wielokrotnie powodowały przerwy w jazdach i wymagały rozwiązania.

Na Rajdzie Dakar spodziewamy się mimo wszystko znacznie niższych temperatur” – mówi Andreas Roos. „Mimo to, celowo pojechaliśmy do Maroka, aby przetestować naszą koncepcję w najbardziej ekstremalnych warunkach. Podzespoły, takie jak na przykład MGU, w zasadzie nie były zaprojektowane do pracy w tak wysokich temperaturach otoczenia, ale w tym upale układ napędowy i inne komponenty muszą siłą rzeczy pracować na granicy swych możliwości, a nawet poza nią. Spostrzeżenia, które zdobyliśmy w Maroku są bezcenne, ale pokazują nam również, że przed Rajdem Dakar wciąż mamy wiele do zrobienia, a czasu pozostało niewiele.

Wiele uwagi należało również poświęcić akumulatorowi wysokiego napięcia, który został opracowany specjalnie na potrzeby Rajdu Dakar. „Chodzi o optymalne zarządzanie temperaturą i możliwość uzyskania maksymalnej wydajności baterii” – mówi Roos. „Każdy tego typu test to dla nas nauka. I właśnie dlatego wybraliśmy się na pustynię ze zelektryfikowanym układem napędowym: Zdobyliśmy niesamowitą ilość doświadczeń, którymi dzielimy się z naszymi kolegami z działu rozwoju.

Audi RS Q e-tron wyposażone jest w elektryczny układ napędowy z dwoma zespołami generator-rozrusznik (MGU) rodem z Formuły E. Wysokonapięciowy akumulator opracowany przez Audi Sport, ładowany jest podczas jazdy przez konwerter energii składający się z wydajnego silnika TFSI skonstruowanego wcześniej z myślą o wyścigach serii DTM i trzeciego MGU.

Równolegle z testami, Audi Sport rozpoczęło już budowę pierwszego samochodu startowego z numerem podwozia 104. „Samochód testowy to prototyp, w którym nie wszystko było jeszcze idealnie dopasowane” – mówi Benedikt Brunninger, kierownik projektu Audi Sport na Rajd Dakar. „W przypadku właściwych samochodów startowych dążymy do absolutnej perfekcji, tak by wszystko w nich było zrobione idealnie.”

Reklama

Może Cię również zainteresować

Aktualności

W pierwszej połowie roku 2020, Audi dostarczyło do klientów na całym świecie 17 641 sztuk modelu e-tron.

Aktualności

Po wielu miesiącach zapowiedzi spółka ElectroMobility Poland ujawniła prototypy polskich samochodów elektrycznych

Aktualności

Pierwszy na świecie elektryczny rajdowy puchar jednej marki

Aktualności

Najnowsze badanie przeprowadzone na polskich respondentach przez zespół analityczny InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen dowodzi, że rozwój rynku fotowoltaicznego może pozytywnie wpłynąć...