Połącz się z nami

Cześć, wpisz to czego szukasz

Aktualności

680-konny hipersamochód Toyoty powalczy o zwycięstwo w Le Mans 24h

Toyota GR010 HYBRID, najnowszy hipersamochód stworzony przez TOYOTA GAZOO Racing, stanie do rywalizacji w 89. edycji legendarnego 24-godzinnego wyścigu w Le Mans.

Od trzech lat hybrydowe Toyoty nie mają sobie równych w wyścigu, który jak żaden inny sprawdza niezawodność aut i granice wytrzymałości kierowców.

Toyota od blisko 30 lat jest pionierem elektryfikacji w motoryzacji, a swoje rozwiązania testuje na najtrudniejszym polu – w motorsporcie. Nieprzerwanie od 2012 roku japoński koncern rywalizuje w wyścigach długodystansowych ze swoimi hybrydowymi prototypami, a kulminacyjnym punktem każdego sezonu jest legendarny 24-godzinny wyścig w Le Mans. W ostatnich trzech latach Toyota wygrywała go z modelem TS050 HYBRID, najbardziej utytułowanym japońskim samochodem wyścigowym. W 2021 roku wyzwanie podejmie zupełnie nowe auto.

Nowa koncepcja hybrydowego auta wyścigowego

Toyota GR010 HYBRID została stworzona zgodnie z przepisami dla nowej, najwyższej klasy Le Mans Hypercar. Samochód ma napęd na cztery koła oraz mocny układ hybrydowy, na który składają się 3,5-litrowy silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem, który osiąga moc 680 KM i przekazuje ją na koła tylne, oraz 272-konny silnik elektryczny opracowany przez ASIN AW i DENSO, który napędza oś przednią. Łączna moc układu hybrydowego wynosi 500 kW (680 KM), co oznacza, że zaawansowane systemy elektroniczne w GR010 Hybrid są w stanie dozować moc silnika spalinowego w zależności od energii dostarczanej przez silnik elektryczny. Moc maksymalna układu jest ściśle ograniczona przepisami serii.

W GR010 HYBRID wykorzystano doświadczenia z poprzedniej dekady startów, ale samochód został zaprojektowany od zera, bo tego wymagał regulamin techniczny. Po raz pierwszy w historii, właśnie w wyniku nowych regulacji, hybrydowy samochód wyścigowy stworzony przez TOYOTA GAZOO Racing nie dysponuje tylnym generatorem mocy (MGU), bo dozwolone jest stosowanie tylko pojedynczego MGU na przedniej osi. A to z kolei wymusiło wyposażenie auta w rozrusznik. Co więcej, na tylnej osi zostały zamontowane w pełni hydrauliczne hamulce, a nie system brake-by-wire, jak było w poprzednim modelu.

Kształt karoserii też został zdeterminowany przez przepisy, tym razem dotyczące bezpieczeństwa. Poza tym, nowy regulamin techniczny zezwala na homologację tylko jednej karoserii z jednym elementem aerodynamicznym o zmiennych ustawieniach. Tym samym GR010 HYBRID przez cały sezon rywalizuje w jednej specyfikacji, a nie jak było w przypadku TS050 HYBRID, gdy zespół korzystał z dwóch rodzajów aut – z niskim oraz wysokim dociskiem aerodynamicznym. Teraz za dostosowanie się do charakterystyki danego toru odpowiada regulowane tylne skrzydło.

Intensywne testy i pierwsze sukcesy GR010 HYBRID

Toyota GR010 HYBRID przeszła intensywny program testowy. Auto po raz pierwszy na torze wyścigowym sprawdzono w październiku 2020 roku, a potem przejechało jeszcze osiem innych, wymagających sprawdzianów, zanim rozpoczął się sezon FIA WEC. Dotychczasowe wyniki pokazują, że hipersamochód stworzony przez TOYOTA GAZOO Racing jest skuteczny w starciu z wymagającą konkurencją. GR010 Hybrid wygrał 6-godzinny wyścig na torze Spa-Francorchamps, 8-godzinną rywalizację w Portimao oraz 6-godzinny wyścig na torze Monza. Ale to Le Mans 24h i Circuit de la Sarthe są wyzwaniem jak żadne inne. 25 tysięcy zmian biegów, 4 tys. km przejechanych z gazem wciśniętym w podłogę i 2 miliony obrotów każdego koła – to prawdziwy sprawdzian bezawaryjności i wytrzymałości najdrobniejszych elementów w konstrukcji auta.

„To wielki zaszczyt brać udział w wyścigu Le Mans 24h, a my czujemy szczególną dumę jako trzykrotni zwycięzcy. Ciężko pracowaliśmy nad tym, by przedłużyć naszą passę i zostać też pierwszym triumfatorem w erze hipersamochodów. Praca inżynierów, mechaników i kierowców miała cały czas jeden cel – przygotować się jak najlepiej do tego wyścigu. To nie jest łatwe zadanie, bo mamy bardzo wymagających rywali, a GR010 HYBRID wystartuje w Le Mans po raz pierwszy, co zawsze jest wyzwaniem od strony technicznej” – powiedział Hisatake Murata, szef zespołu.

24-godzinna rywalizacja w Le Mans odbywa się od 1923 roku, a w tym roku 62 samochody i 186 kierowców zmierzą się z 89. edycją legendarnego wyścigu. Toyota wygrywała w trzech ostatnich latach i jest najbardziej utytułowaną japońską marką. W tym roku wystawi dwa egzemplarze GR010 HYBRID. W samochodzie z numerem ósmym pojadą ubiegłoroczni triumfatorzy – Sébastien Buemi i Kazuki Nakajima, którzy walczą o swoje czwarte z rzędu zwycięstwo, oraz Brendon Hartley, który dołączył do nich w zeszłym roku. W aucie z numerem siódmym pojadą aktualni mistrzowie świata Mike Conway, Kamui Kobayashi i José María López.

Kierowcy TOYOTA GAZOO Racing mają już za sobą niedzielne testy na liczącym dokładnie 13,626 km torze. W środę zaplanowano dwie sesje treningowe (dzienną i nocną) oraz kwalifikacje. W czwartek również odbędzie się pięć godzin jazd treningowych oraz 30-minutowa walka o pole position. Toyota ruszała z pierwszej pozycji startowej w czterech poprzednich edycjach Le Mans 24h. Wyścig rozpocznie się w sobotę o godz. 16. Zwycięzca będzie znany po dokładnie 24 godzinach ekscytującej rywalizacji. Transmisję na żywo będzie można obejrzeć na antenach Eurosportu.

 

Reklama

Może Cię również zainteresować

Aktualności

W pierwszej połowie roku 2020, Audi dostarczyło do klientów na całym świecie 17 641 sztuk modelu e-tron.

Aktualności

Po wielu miesiącach zapowiedzi spółka ElectroMobility Poland ujawniła prototypy polskich samochodów elektrycznych

Aktualności

Pierwszy na świecie elektryczny rajdowy puchar jednej marki

Aktualności

Najnowsze badanie przeprowadzone na polskich respondentach przez zespół analityczny InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen dowodzi, że rozwój rynku fotowoltaicznego może pozytywnie wpłynąć...