Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Aktualności

Premiera – Audi RS Q e-tron przygotowane na Rajd Dakar – laboratorium testowe możliwych technologii przyszłości

Niecały rok od wstępnej koncepcji, Audi Sport rozpoczęło testy nowego Audi RS Q e-tron, dzięki któremu podejmie jedno z największych wyzwań – weźmie udział w Rajd Dakar 2022

Audi chce być pierwszym producentem samochodów, który zastosuje zelektryfikowany układ napędowy w połączeniu z wydajnym konwerterem energii, aby rywalizować o zwycięstwo w najtrudniejszym rajdzie świata z rywalami napędzanymi konwencjonalnymi silnikami.

Quattro był przełomem w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Audi było pierwszą marką, która wygrała 24-godzinny wyścig Le Mans ze zelektryfikowanym układem napędowym. Teraz chcemy zapoczątkować nową erę Rajdu Dakar, testując i dalej rozwijając naszą technologię e-tron w ekstremalnych warunkach” – mówi Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH i odpowiedzialny za sporty motorowe w Audi.

Nasz RS Q e-tron został stworzony na czystej kartce papieru w rekordowym czasie i oznacza Vorsprung durch Technik”. Charakterystyka Rajdu Dakar stawia przed inżynierami szczególne wyzwania. Impreza maratonowa trwa dwa tygodnie, a dzienne etapy mają długość do 800 kilometrów. „To bardzo długi dystans” – mówi Andreas Roos, odpowiedzialny za projekt Dakar w Audi Sport. „To, co staramy się zrobić, nigdy wcześniej nie zostało zrobione. To największe wyzwanie dla elektrycznego układu napędowego”.


Ponieważ na pustyni nie ma możliwości ładowania, Audi wybrało innowacyjną koncepcję ładowania: na pokładzie Audi RS Q e-tron znajduje się wysokowydajny silnik TFSI z DTM. Jest częścią konwertera energii, który ładuje akumulator wysokiego napięcia podczas jazdy.

Ponieważ silnik spalinowy pracuje w szczególnie wydajnym zakresie od 4500 do 6000 obr/min, jednostkowe zużycie wynosi znacznie poniżej 200 gramów na kWh. Napęd Audi RS Q e-tron jest elektryczny.

Przednia i tylna oś są wyposażone w zespół silnika-generatora (MGU) z obecnego samochodu Audi e-tron FE07 Formula E, który został opracowany przez Audi Sport na sezon 2021. Aby móc korzystać z MGU w rajdzie Dakar, trzeba było dokonać tylko drobnych modyfikacji. Trzeci MGU o identycznej konstrukcji jest częścią konwertera energii i służy do ładowania akumulatora wysokiego napięcia podczas jazdy. Dodatkowo energia jest odzyskiwana podczas hamowania. Akumulator waży około 370 kilogramów i ma pojemność około 50 kWh.

Reklama