Połącz się z nami

Cześć, wpisz to czego szukasz

Aktualności

Nissan przedstawia EV36Zero – Hub Samochodów Elektrycznych o wartości 1 mld funtów

Nissan zaprezentował dziś Nissan EV36Zero, flagowy Hub Samochodów Elektrycznych o wartości 1 mld funtów, w którym będzie funkcjonować pierwszy na świecie ekosystem produkcji samochodów elektrycznych.

Zbudowany obok bijącej kolejne rekordy fabryki w Sunderland zakład EV36Zero nie tylko przyspieszy prowadzone przez koncern działania na rzecz uzyskania neutralności węglowej, ale stworzy także nowe, kompleksowe rozwiązanie w zakresie zeroemisyjnej motoryzacji.

Przełomowy projekt zostanie uruchomiony dzięki wstępnej inwestycji w wysokości 1 mld funtów koncernu Nissan i jego partnerów: Envision AESC, globalnego gracza w dziedzinie wiodącej na świecie technologii akumulatorów, oraz Radę Miasta Sunderland. Projekt EV36Zero obejmuje trzy powiązane inicjatywy – produkcję samochodów elektrycznych, wykorzystanie odnawialnych źródeł energii oraz produkcję akumulatorów – i wyznacza nowe standardy, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Prezes i Dyrektor Generalny Nissana Makoto Uchida powiedział: „Projekt ten jest częścią pionierskich działań Nissana zmierzających do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w całym cyklu życia naszych produktów. Nasze kompleksowe podejście obejmuje nie tylko rozwój i produkcję pojazdów elektrycznych, ale także wykorzystywanie ich akumulatorów jako magazynów energii oraz ich ponowne użycie do celów wtórnych”.

I dodał: „Nasze dzisiejsze ogłoszenie jest wynikiem długich dyskusji prowadzonych w ramach poszczególnych zespołów i znacznie przyspieszy nasze wysiłki w Europie na rzecz osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Doświadczenie i wiedza zdobyte w ramach ogłoszonego dziś projektu będą udostępniane na całym świecie, co zwiększy globalną konkurencyjność Nissana”.

Nissan będzie nadal wykorzystywać swoje atuty w dziedzinie elektryfikacji, aby stać się firmą, która nieustannie dostarcza wartości swoim klientom i społeczeństwu” – podkreślił Makoto Uchida.

Premier Wielkiej Brytanii Boris Johnson powiedział: „Ogłoszenie Nissana o budowie swojego całkowicie elektrycznego pojazdu nowej generacji w Sunderland, obok nowej gigafabryki z Envision AESC, jest ważnym głosem zaufania dla Wielkiej Brytanii i naszych wysoko wykwalifikowanych pracowników w regionie North East”.

Bazując na ponad 30-letniej historii w tym obszarze, jest to kluczowy moment w naszej rewolucji pojazdów elektrycznych i zapewnienie jej przyszłości na najbliższe dziesięciolecia” – dodał.

Zobowiązania takie jak te stanowią przykład naszej zdolności do tworzenia setek zielonych miejsc pracy i pobudzania brytyjskiego przemysłu, a jednocześnie pozwalają ludziom podróżować w przystępny i zrównoważony sposób, dzięki czemu możemy wyeliminować nasz wpływ na zmiany klimatyczne” – podkreślił Boris Johnson.

Podczas dzisiejszej oficjalnej prezentacji Nissan EV36Zero w zakładach w Sunderland Ashwani Gupta, dyrektor ds. operacyjnych Nissana, powiedział: „To niezwykły dzień dla koncernu Nissan, naszych partnerów, Wielkiej Brytanii i całego przemysłu samochodowego. Fabryka Nissan EV36Zero zmieni nasze wyobrażenia o tym, co jest możliwe w naszej branży i określi przyszłą mapę drogową dla wszystkich.

Ustanowiliśmy nowy rekord dzięki Nissanowi LEAF, który jest pierwszym na świecie elektrycznym samochodem przeznaczonym na rynek masowy. Teraz wspólnie z naszymi partnerami przyspieszamy działania związane z osiągnięciem pełnej elektryfikacji oraz neutralności węglowej, które wyznaczą kierunek rozwoju kolejnego etapu rozwoju motoryzacji”.

Ogłoszone dziś projekty, które bazują na 35 latach działalności produkcyjnej w zakładach w Sunderland, stworzą 6 200 miejsc pracy w koncernie Nissan i spółkach jego brytyjskich dostawców, w tym ponad 900 nowych stanowisk w Nissanie i 750 miejsc pracy w nowym zakładzie Envision AESC produkującym inteligentne, niskoemisyjne akumulatory. W dłuższej perspektywie ten przełomowy projekt zmodernizuje i zwiększy potencjał produkcji samochodów elektrycznych w Wielkiej Brytanii.

Envision AESC, część globalnej firmy z branży zielonych technologii – Envision Group – zajmująca się produkcją akumulatorów, wdroży zintegrowaną inteligentną technologię AIoT w celu monitorowania i optymalizacji zużycia energii, procesu produkcji i usług serwisowych w swojej nowej gigafabryce, co umożliwi jej szybkie zwiększenie produkcji i dostarczenie akumulatorów do zasilania nawet 100 000 pojazdów elektrycznych Nissana rocznie.

Sekretarz stanu ds. biznesu Wielkiej Brytanii Kwasi Kwarteng powiedział: „Ta fantastyczna inwestycja Nissana i Envision AESC stanowi wielkie zobowiązanie wobec mieszkańców Sunderland, przynosząc kolejne wysoko wykwalifikowane miejsca pracy i przyspieszając nasze plany podniesienia poziomu regionu North East. Jest to ogromny krok naprzód w realizacji naszych ambicji, aby Wielka Brytania wysunęła się na czoło globalnego wyścigu w zakresie pojazdów elektrycznych, a także kolejny dowód, jeśli w ogóle był potrzebny, że Wielka Brytania pozostaje jednym z najbardziej konkurencyjnych miejsc na świecie pod względem produkcji samochodów”.

Jestem niezmiernie dumny, że Nissan nie tylko potwierdził swoją wiarę w Wielką Brytanię, ale także podwaja swoje wieloletnie zaangażowanie w działalność w naszym kraju. Samochody produkowane w tym zakładzie, wykorzystujące akumulatory wytwarzane tuż obok, w pierwszej w Wielkiej Brytanii gigafabryce produkującej na skalę przemysłową, będą miały do odegrania ogromną rolę w procesie odchodzenia od samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi oraz tworzenia krajowej bazy produkcji pojazdów elektrycznych” – dodał.

Elektryczny crossover nowej generacji

W ramach ogłoszonej kwoty 1 mld FUNTÓW Nissan zainwestuje do 423 mln FUNTÓW w produkcję nowego, w pełni elektrycznego modelu w Wielkiej Brytanii. Jego projektanci wykorzystali doświadczenie w segmencie crossoverów oraz światowy sukces Nissana LEAF i zaproponowali kod stylistyczny na miarę pojazdów nowej generacji, wyższą wydajność oraz zaawansowaną technologię akumulatorową, dzięki czemu zmiana samochodu na model elektryczny będzie jeszcze bardziej przystępna cenowo.

Nowy model został zaprojektowany z myślą o światowych rynkach. Produkowane w Wielkiej Brytanii samochody będą eksportowane do krajów europejskich, które są tradycyjnie obsługiwane przez zakłady Nissana w Sunderland. Nowy crossover będzie zbudowany na platformie CMF-EV Aliansu. Prognozuje się, że z taśm produkcyjnych będzie zjeżdżać rocznie aż 100 tys. sztuk tego modelu.

Po rozpoczęciu produkcji w Sunderland powstanie ponad 900 nowych miejsc pracy w fabryce i ponad 4 500 w brytyjskim łańcuchu dostaw oraz kolejnych 75 w obszarze badań i rozwoju. Włącznie z najnowszym projektem inwestycje kapitałowe Nissana w fabrykę przekroczą łącznie 5 mld funtów i będą obejmować:

  • Prace badawczo-rozwojowe prowadzone w Europejskim Centrum Technicznym Nissana w Cranfield, w hrabstwie Bedfordshire
  • Wsparcie dostawców z Wielkiej Brytanii w przejściu do ery samochodów elektrycznych
  • Wzmocnienie konkurencyjności fabryki i poprawę stanu środowiska
  • Rozwój umiejętności pracowników Nissana w zakresie przyszłych technologii.

Pozostałe zakłady produkcyjne nowego modelu nie zostały jeszcze potwierdzone. Bardziej szczegółowe informacje na temat nowego samochodu, jego ceny i wykorzystanych w nim technologii zostaną podane do wiadomości bliżej jego premiery rynkowej.

Akumulatory kolejnej generacji

Spółka Envision AESC jest właścicielem i operatorem pierwszego w Europie zakładu produkcji akumulatorów w Sunderland, założonego w 2012 roku w celu zapewnienia lokalnej produkcji akumulatorów do Nissana LEAF. Zespół fabryki w Wielkiej Brytanii posiada dziewięcioletnie doświadczenie w dostarczaniu akumulatorów do Nissana LEAF i e-NV200. Dotychczas fabryka wyprodukowała ogniwa, moduły i pakiety do zasilania dla ponad 180 000 pojazdów elektrycznych w 44 krajach, spełniając globalne standardy w zakresie jakości, wydajności, bezpieczeństwa, niezawodności i kosztów.

Zgodnie z planami rozwoju gamy modeli Nissana, spółka Envision AESC zainwestuje 450 mln funtów w budowę pierwszej w Wielkiej Brytanii Gigafabryki, która powstanie na terenie parku przemysłowego International Advanced Manufacturing Park (IAMP), sąsiadującym z zakładami Nissana. Nowa fabryka będzie zasilana energią odnawialną i będzie wykorzystywać technologię akumulatorową najnowszej generacji.

Już niedługo rozpocznie się procedura zatwierdzania planów budowy nowej gigafabryki. Początkowo jej moce produkcyjne będą wynosić 9 GWh, z potencjalnymi inwestycjami Envision AESC w przyszłości o wartości 1,8 mld funtów, co pozwoli na wygenerowanie do 25 GWh i stworzenie 4500 nowych, „zielonych” miejsc pracy w regionie do 2030 roku, z potencjałem produkcyjnym do 35 GWh. Nowy zakład zwiększy konkurencyjność cenową akumulatorów do pojazdów elektrycznych produkowanych w Wielkiej Brytanii, między innymi dzięki nowemu ogniwu Gen5 o 30% większej gęstości energetycznej, które poprawi zasięg i wydajność.

Nowa inwestycja zapewni źródło zasilania dla nowych samochodów Nissana i będzie wspierać lokalne dostawy części i podzespołów w oparciu o zaawansowaną technologię. Dzięki temu w przyszłości akumulatory będą tańsze, a pojazdy elektryczne bardziej dostępne dla coraz większej liczby klientów.

W nowej gigafabryce powstanie 750 nowych miejsc pracy i znajdzie w niej zatrudnienie 300 obecnych pracowników.

Lei Zhang, założyciel i dyrektor generalny Envision Group, powiedział: „Misją Envision Group jest bycie partnerem w zakresie technologii „zero netto” dla globalnych przedsiębiorstw, rządów i miast. Dlatego cieszymy się, że możemy być częścią EV36Zero wraz z Nissanem i Radą Miasta Sunderland. W ramach tych działań Envision AESC zainwestuje 450 milionów funtów w nową, najnowocześniejszą, niskoemisyjną gigafabrykę w Sunderland, tworząc 700 nowych miejsc pracy”.

„To przedsięwzięcie opiera się na naszym wieloletnim partnerstwie z firmą Nissan, którego celem jest osiągnięcie globalnej ambicji, aby wysokowydajne akumulatory, o większym zasięgu, do pojazdów elektrycznych stały się przystępne cenowo i dostępne dla kolejnych milionów kierowców” – dodał.

„Wzrost popytu może wiązać się z przyszłymi inwestycjami o wartości do 1,8 mld funtów, dodatkową mocą 25 GWh i 4 500 miejscami pracy do 2030 roku. Dzięki temu region North East stanie się centrum nowego ośrodka pojazdów elektrycznych w Wielkiej Brytanii, współpracującego w zakresie badań i rozwoju nad całym cyklem życia baterii, od ich przechowywania, poprzez drugie życie, inteligentne ładowanie V2G, aż po recykling w obiegu zamkniętym.” – podkreślił Lei Zhang.

Zeroemisyjne samochody i zeroemisyjna produkcja

Rada Miasta Sunderland koordynuje prace nad ekosystemem i kieruje projektem, którego celem jest stworzenie „mikrosieci” opartej w 100% na odnawialnej energii elektrycznej, co pozwoli obniżyć poziom emisji o 55 tys. ton dwutlenku węgla rocznie.

Jak wskazują wstępne plany, dzięki możliwości zintegrowania istniejących już elektrowni wiatrowych i słonecznych Nissana może powstać aż dziesięć farm fotowoltaicznych o przewidywanej mocy 132 MW, a bezpośrednie podłączenie do energii ze źródeł odnawialnych z brytyjskiej sieci energetycznej zapewni „stałe” dostawy prądu koncernowi Nissan i firmom motoryzacyjnym działającym na terenie sąsiadującego z fabryką parku przemysłowego International Advanced Manufacturing Park (IAMP). Plany będą w dalszym ciągu opracowywane w ścisłej współpracy z potencjalnymi inwestorami z sektora prywatnego.

Koszt projektu, który jest pierwszym tego rodzaju przedsięwzięciem, został oszacowany na 80 mln funtów. Plany zakładają także budowę systemu magazynowania energii z wycofanych z eksploatacji akumulatorów Nissana / Envision AESC o łącznej mocy 1 MW, w którym będzie składowana nadwyżka energii wytwarzanej w ciągu dnia, aby wykorzystać ją poza godzinami szczytu i zrównoważyć popyt w sieci. Dodatkowe projekty infrastrukturalne, które umożliwiają stworzenie nowego hubu produkcji samochodów elektrycznych, podniosą łączną wartość wstępnej inwestycji 1 mld funtów.

Radny Graeme Miller, Przewodniczący Rady Miasta Sunderland, powiedział: „Sunderland jest miastem, które wyznacza sobie ambitne cele. Dzisiejszy komunikat jest doniosłym wydarzeniem nie tylko dla nas, całego regionu i dla japońskiej spółki – jest to przede wszystkim zwieńczenie wielomiesięcznej współpracy z Nissanem, spółką Envision AESC i brytyjskim rządem, która miała na celu zagwarantować realizację tego przełomowego projektu w naszym mieście.

Jesteśmy dumni, że odegraliśmy kluczową rolę w prowadzonych rozmowach. Ich celem było zapewnienie realizacji projektu, który może stać się pierwszym tego rodzaju przedsięwzięciem w Wielkiej Brytanii, ponieważ obejmuje wytwarzanie, używanie i magazynowanie energii w ramach dedykowanej mikrosieci.

Złożyliśmy zobowiązanie, że do 2040 roku miasto Sunderland stanie się miastem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla, a elektryfikacja jest kluczowym elementem tej wizji. Dzisiejsza deklaracja stawia Sunderland w centrum produkcji samochodów elektrycznych w Europie. Potwierdza także niezachwianą wiarę Rady w potencjał miasta, aby nadawać ton elektrycznej rewolucji, pracując we współpracy z sektorem prywatnym i rządem nad realizacją ważnych dla kraju projektów, tworzeniem nowych miejsc pracy, zapewnianiem dobrobytu naszym mieszkańcom i działającym tu firmom dzięki produkcji czystszych i bardziej ekologicznych samochodów”.

Nissan w Wielkiej Brytanii

Nissan uruchomił produkcję samochodów w Sunderland w lipcu 1986 roku, czyli dokładnie 35 lat temu. Zakłady są obecnie największą fabryką w historii brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego, a pracę w nich znalazło 46 tys. pracowników.

W Wielkiej Brytanii działają także centrum projektowe Nissan European Design Centre (NDE), które ma swoją siedzibę w londyńskiej dzielnicy Paddington oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy w Cranfield (NTCE), w hrabstwie Bedfordshire, gdzie powstają projekty i rozwiązania inżynieryjne wykorzystywane w samochodach marki Nissan przeznaczonych dla klientów z regionu i całego świata.

Obecnie z taśm produkcyjnych zakładu Nissana w Sunderland zjeżdżają modele Qashqai, Juke i LEAF. Większość produkcji (70%) jest eksportowana do krajów europejskich, 20% jest sprzedawana w Wielkiej Brytanii, a kolejne 10% trafia na rynki na całym świecie – od Ameryki Południowej przez Australię i Skandynawię, aż po RPA.

Najnowszy projekt Nissana – EV36Zero – którego wartość jest szacowana na 1 mld funtów, zapowiada kolejny etap realizacji strategii elektryfikacji Nissana i jego działalności w Wielkiej Brytanii.

 

Reklama

Może Cię również zainteresować

Aktualności

W pierwszej połowie roku 2020, Audi dostarczyło do klientów na całym świecie 17 641 sztuk modelu e-tron.

Aktualności

Po wielu miesiącach zapowiedzi spółka ElectroMobility Poland ujawniła prototypy polskich samochodów elektrycznych

Aktualności

Pierwszy na świecie elektryczny rajdowy puchar jednej marki

Aktualności

Najnowsze badanie przeprowadzone na polskich respondentach przez zespół analityczny InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen dowodzi, że rozwój rynku fotowoltaicznego może pozytywnie wpłynąć...