Połącz się z nami

Cześć, wpisz to czego szukasz

Aktualności

Porsche inwestuje w fabrykę wysokowydajnych ogniw akumulatorowych

Kolejny krok w elektrycznej ofensywie: Porsche zainwestuje kwotę kilkudziesięciu milionów euro w nową firmę Cellforce Group GmbH. Tym samym producent samochodów sportowych wzmacnia swoją przywódczą rolę na polu techniki i technologii w dziedzinie elektromobilności.

21 czerwca 2021 r., w centrum rozwoju w Weissach, Porsche oraz partner joint venture – firma Customcells – ogłosiły uruchomienie produkcji wysokowydajnych ogniw akumulatorowych.

Ogniwo akumulatorowe to komora spalania przyszłości. Jako nowa spółka zależna Porsche, Cellforce Group odegra kluczową rolę w prowadzeniu badań, rozwoju, produkcji i sprzedaży wysokowydajnych ogniw akumulatorowych” – powiedział Oliver Blume, prezes zarządu Porsche. „To przedsięwzięcie joint venture pozwala nam być w czołówce globalnej konkurencji, jeśli chodzi o prace nad najmocniejszymi ogniwami, i uczynić z nich pomost między niepowtarzalnymi wrażeniami z jazdy Porsche a zrównoważonym rozwojem. W ten sposób kształtujemy przyszłość samochodu sportowego”.

 

Nowe przedsięwzięcie, w którym Porsche objęło większościowy pakiet 83,75% udziałów, ma swoją siedzibę właśnie w Tybindze. To uniwersyteckie miasto znalazło się również na końcowej liście lokalizacji fabryki akumulatorów; zakłady mają znajdować się w bliskiej odległości od centrum badawczo-rozwojowego w Weissach oraz siedziby Porsche AG w Stuttgarcie-Zuffenhausen. Oczekuje się, że do 2025 r. liczba pracowników nowej spółki wzrośnie z 13 osób – tyle obecnie zatrudniają obie firmy – do nawet 80. Republika Federalna Niemiec i Badenia-Wirtembergia dofinansowują projekt kwotą w wysokości około 60 milionów euro.

Założyliśmy Customcells z myślą o opracowaniu dostosowanych do potrzeb klienta ogniw akumulatorowych [przeznaczonych] do najbardziej wymagających zastosowań – i możemy to teraz realizować wspólnie z Porsche. Celem planowanego zakładu produkcyjnego jest osiągnięcie minimalnej rocznej mocy produkcyjnej na poziomie 100 MWh – co odpowiada zbudowaniu wysokowydajnych akumulatorów dla 1000 pojazdów” – powiedział Torge Thönnessen, dyrektor generalny Customcells. „Do naszego partnerstwa z Porsche wnosimy nie tylko naszą fachową wiedzę w zakresie techniki i produkcji ogniw, ale także elastyczność, siłę innowacji oraz indywidualne umiejętności w rozwiązywaniu problemów

Parlamentarny sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Gospodarki i Energii Thomas Bareiß: „Z radością przyjmujemy informację o zawiązaniu spółki joint venture Cellforce Group – to decydujący krok w kierunku (realizacji) tego ambitnego projektu w dziedzinie akumulatorów. Projekt stanowi doskonały przykład tego, co chcieliśmy osiągnąć dzięki inicjatywie produkcji ogniw akumulatorowych IPCEI. Cieszymy się, że w ten sposób, jako Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii, możemy zapewnić niezbędny impuls, aby uruchomić w Niemczech kolejną fabrykę ogniw akumulatorowych. Badenia-Wirtembergia w coraz większym stopniu staje się akumulatorowym hotspotem i zapewnia wykwalifikowanym pracownikom zatrudnienie w wysoce innowacyjnej lokalizacji. Wszystkim pracownikom firmy życzę wszystkiego najlepszego”.

Porsche powstało w 1931 r. w Stuttgarcie jako biuro inżynieryjno-rozwojowe. Do dziś nie można kupić techniki, która jest sercem naszych wyczynowych samochodów sportowych. Opracowujemy ją sami” – powiedział Michael Steiner, członek zarządu Porsche ds. badań i rozwoju. „Dlatego logiczne jest, że sami rozwijamy i budujemy kluczową technologię przyszłości – ogniwo akumulatorowe. Równie logiczne jest to, że najpierw testujemy tę nową zaawansowaną technologię w najbardziej konkurencyjnym środowisku – w sporcie motorowym. Nasz elektryczny samochód sportowy Taycan również skorzystał z kluczowych projektów i wiodących rozwiązań technicznych z toru wyścigowego, (pochodzących) z triumfującego w Le Mans Porsche 919 Hybrid”.

Chemia nowych wysokowydajnych ogniw bazuje na krzemie jako materiale anodowym; aktualnie wydaje się, że jego zastosowanie pozwoli na znaczne zwiększenie gęstości mocy względem obecnych przyzwoitych akumulatorów seryjnych. Akumulator może więc oferować tę samą pojemność przy mniejszym rozmiarze. Nowa chemia zmniejsza rezystancję wewnętrzną akumulatora. Pozwala to wchłonąć więcej energii podczas rekuperacji, a jednocześnie zapewnia lepszą wydajność szybkiego ładowania. Kolejną wizytówką ogniwa Cellforce jest wyższa odporność na wysoką temperaturę. To wszystko cechy, które są cenione w sporcie motorowym. Użytkowanie na torze wyścigowym niekoniecznie wymaga jednak, aby akumulator funkcjonował w temperaturach poniżej zera i pozostawał stabilny na przestrzeni lat, mimo wielu cykli ładowania – to cele, które w przypadku nowej technologii ogniw muszą jeszcze zostać zrealizowane.

Na partnera w rozwoju ogniw dla nowej generacji akumulatorów litowo-jonowych wybrano BASF – wiodącą na świecie firmę chemiczną. W ramach współpracy BASF jest wyłącznym dostawcą wysokoenergetycznych materiałów katodowych HEDTM NCM do produkcji wysokowydajnych ogniw, które umożliwiają szybkie ładowanie i uzyskanie wysokiej gęstości energii. Od 2022 r. w swoich fabrykach w miejscowości Harjavalta w Finlandii (podstawowe produkty materiałów katodowych) oraz w Schwarzheide w Brandenburgii (materiały katodowe) BASF będzie w stanie wytwarzać materiały do produkcji akumulatorów o wiodącym w branży niskim śladzie węglowym.

Droga do joint venture i partnerzy

Pomysł na stworzenie fabryki wysokowydajnych ogniw akumulatorowych powstał z inicjatywy P3 Group – firmy konsultingowej z siedzibą w Stuttgarcie, która opracowała stosowną koncepcję i w 2019 r., wraz z Customcells, złożyła wniosek o finansowanie w ramach europejskiej inicjatywy IPCEI EuBatIn (Important Project of Common European Interest – European Battery Innovation, z ang. Ważne Projekty Stanowiące Przedmiot Wspólnego Europejskiego Zainteresowania – Europejskie Innowacje z dziedziny Akumulatorów); jej celem jest budowanie konkurencyjnego europejskiego łańcucha wartości dla akumulatorów litowo-jonowych, opartego na innowacyjnych, zrównoważonych technologiach. Z branży motoryzacyjnej, jako partner, w projekt zaangażowało się Porsche. W tym roku P3 Group zdecydowała się zachować rynkową neutralność i niezależność i bezpośrednio nie angażować się w dalsze losy joint venture. Jako firma konsultingowa w branży technologicznej P3 działa z dogłębnym zrozumieniem technicznym dziedziny ogniw akumulatorowych i jest związana z Grupą Cellforce długoterminową umową serwisową.

Umowy pomiędzy Porsche oraz Customcells podpisano 21 maja 2021 r. Dyrektorami zarządzającymi nowej spółki Cellforce Group GmbH są Markus Gräf (dyrektor operacyjny) i Wolfgang Hüsken (dyrektor finansowy) ze strony Porsche oraz Torge Thönnessen (dyrektor technologiczny) z Customcells.

 

 

Reklama

Może Cię również zainteresować

Aktualności

W pierwszej połowie roku 2020, Audi dostarczyło do klientów na całym świecie 17 641 sztuk modelu e-tron.

Aktualności

Po wielu miesiącach zapowiedzi spółka ElectroMobility Poland ujawniła prototypy polskich samochodów elektrycznych

Aktualności

Pierwszy na świecie elektryczny rajdowy puchar jednej marki

Aktualności

Najnowsze badanie przeprowadzone na polskich respondentach przez zespół analityczny InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen dowodzi, że rozwój rynku fotowoltaicznego może pozytywnie wpłynąć...