Połącz się z nami

Cześć, wpisz to czego szukasz

Aktualności

Witamy na pokładzie Audi Q4 e-tron – nowy wymiar mobilności elektrycznej

Wnętrze tego w pełni elektrycznego kompaktowego modelu Audi, dalece wykracza poza dzisiejsze ograniczenia tej klasy pojazdów – oferuje przestrzeń niczym samochody klasy luksusowej.

Nową jakością charakteryzuje się też cała koncepcja wyświetlaczy i ekranów: wyświetlacz danych na szybie w polu widzenia kierowcy – augmented reality head-up display, wprowadza elementy rzeczywistości rozszerzonej, łącząc w ten ze sobą sposób świat rzeczywisty i wirtualny. Ekran systemu MMI ma teraz przekątną aż do 11,6 cala (w opcji pod koniec roku). Symbolem ukierunkowania nowego elektrycznego modelu w przyszłość, jest też nowa generacja kierownic z polami dotykowymi.

Jeśli chodzi o schowki, Audi Q4 e-tron może pochwalić się blisko 25 litrami łącznej ich pojemności. Nowatorskim rozwiązaniem są uchwyty do butelek umieszczone w górnej partii drzwi. Przestronna i progresywna stylistyka wnętrza pozwala kierowcy i pasażerom poczuć się niczym w zupełnie nowej erze technologicznej.

Nowe, przemyślane rozwiązania: implementacja wyposażenia

Audi Q4 e-tron to prawdziwy allrounder: niezależny towarzysz podróży – zarówno tych codziennych, jak i rekreacyjnych. Pod każdym względem nadaje się do pełnienia funkcji podstawowego pojazdu w rodzinie. Dzięki 4590 mm długości, 1865 mm szerokości i 1613 mm wysokości, Q4 e-tron pod względem wymiarów plasuje się w segmencie większych kompaktowych SUV-ów. Architektura modułowej płyty dla pojazdów elektrycznych (MEB), na której bazuje ten kompaktowy, elektryczny SUV, daje jednak możliwość zupełnie nowego podziału przestrzeni. Przedni zwis ma zaledwie 86 cm, ale rozstaw osi wynosi za to aż całe 2,76 m – jeszcze więcej niż w segmencie średnich SUV-ów. Powstałe na tej bazie wnętrze mierzące 1,83 m, jest równie długie jak w dużych SUV-ach klasy luksusowej.

Witamy na pokładzie: komfortowe wsiadanie, przestronne wnętrze

Już samo wsiadanie do Audi Q4 e-tron jest komfortowe: drzwi otwierają się szeroko, fotele są ustawione wysoko. Kierowca i maksymalnie czworo pasażerów w pełni może korzystać z zalet przestronnego wnętrza również dlatego, że zamiast tunelu środkowego mamy tu tylko płaski stopień. Pozycja siedząca w drugim rzędzie jest prawie siedem centymetrów wyższa niż z przodu, ale mimo to, z tyłu mamy dużo miejsca nad głową, a swoboda wokół kolan jest ogromna. Kompaktowy elektryczny SUV marki Audi pod względem oferowanej przestrzeni przewyższa swoich bezpośrednich konkurentów z segmentu aut premium.

Tyle schowków, ile tylko dusza zapragnie: 24,8 l pojemności i ergonomiczne uchwyty do butelek

Jako prawdziwy allrounder i pojazd rodzinny, Audi Q4 e-tron charakteryzuje się bogatą ofertą schowków. Wraz z przednim schowkiem, ich łączna pojemność wynosi 24,8 l. Konsola środkowa posiada dwa uchwyty na kubki, schowek o pojemności 4,4 l z osłoną, dwa (w opcji cztery) wejścia USB-C i na życzenie Audi phone box do odłożenia i indukcyjnego ładowania telefonu komórkowego. W wszystkich czterech drzwiach są uchwyty na butelki o pojemności do jednego litra. Umiejscowiono je wysoko w górnej części podłokietników, dzięki czemu są ergonomiczne i bardzo łatwo dostępne. Górne uchwyty na butelki powstały w ścisłej współpracy stylistów i inżynierów – ich umieszczenie w ograniczonej przestrzeni w drzwiach było prawdziwym wyzwaniem.

W bagażniku Audi Q4 e-tron mieści się 520 l bagażu. Po złożeniu oparć podzielonych w proporcji 40:20:40, powstaje prawie płaska powierzchnia. Po załadowaniu po sam dach, pojemność bagażnika zwiększa się do 1490 l. To wartości spotykane w SUV-ach wyższego segmentu. Na życzenie Audi dostarcza siatkę oddzielającą i pakiet wyposażenia bagażnika. Obejmuje on m.in. podłogę bagażnika, którą można umieszczać na dwóch wysokościach.

W pełni cyfrowa; cztery obszary: koncepcja obsługi

Podobnie jak we wszystkich samochodach swojej gamy modelowej, również w Q4 e-tron Audi stawia na w pełni cyfrową koncepcje obsługi z płaską strukturą menu. Obejmuje ona cztery obszary: w pełni cyfrową deskę rozdzielczą lub cyfrowy kokpit Audi virtual cockpit dla kierowcy, centralny wyświetlacz MMI touch, sterowanie głosowe naturalnym językiem oraz opcjonalny wyświetlacz danych na szybie w polu widzenia kierowcy korzystający z elementów rozszerzonej rzeczywistości – augmented reality head-up display.

Nowy wymiar: wyświetlacz danych na szybie wykorzystujący rozszerzoną rzeczywistość – augmented reality head-up display

Opcjonalny wyświetlacz danych na szybie w polu widzenia kierowcy wykorzystujący rozszerzoną rzeczywistość – augmented reality head-up display w modelu Q4 e-tron, to emanacja ogromnego postępu dokonanego przez markę Audi w zakresie techniki wyświetlaczy. Wyświetla on wszystkie ważne informacje na szybie, na dwóch oddzielonych od siebie płaszczyznach – w obszarze statusu i w obszarze rzeczywistości rozszerzonej (AR). Informacje dostarczane przez niektóre systemy wspomagania, strzałki kierunkowe systemu nawigacji oraz punkty początkowe podróży i miejsca docelowe, są „nakładane” wizualnie w odpowiednim miejscu na rzeczywisty obraz świata zewnętrznego (element sekcji AR). Są one widoczne jako wirtualne unoszące się i dynamicznie zmieniające się elementy, w odległości około dziesięciu metrów od kierowcy. W niektórych sytuacjach, gdy wymaga tego sytuacja drogowa, odległość ta może wydawać się jeszcze większa. Wyświetlające się informacje można błyskawicznie objąć spojrzeniem, nie irytują kierowcy i nie dekoncentrują go. To ogromne wsparcie podczas jazdy, zwłaszcza w warunkach złej widoczności.

Pole widzenia dla treści rozszerzonej rzeczywistości, z perspektywy kierowcy ma przekątną około 70 cali. Pod nim znajduje się płaskie pole bliskiego zasięgu, tzw. obszar statusu. Pokazuje on aktualną prędkość, znaki drogowe oraz symbole systemów wsparcia i nawigacji, jako statyczne wskaźniki wydające się unosić w powietrzu w odległości ok. trzech metrów przed kierowcą.

Serce systemu: Picture Generation Unit

Technicznym sercem wyświetlacza augmented reality head-up display jest tzw. Picture Generation Unit (PGU) – jednostka generująca obrazy, umiejscowiona we wnętrzu długiej deski rozdzielczej. Wyjątkowo jasno świecący wyświetlacz LCD projektuje wytwarzane przez siebie promienie światła na dwa płaskie zwierciadła, a specjalne układy optyczne rozdzielają wiązki dla bliskiego i dalekiego zasięgu. Płaskie zwierciadła kierują promienie na elektrycznie regulowane, duże wklęsłe zwierciadło. Stamtąd promienie docierają na przednią szybę, która odbija je w tzw. eyebox i w ten sposób kieruje obraz do oczu kierowcy, który w pozornej odległości ok. dziesięciu metrów, a w niektórych sytuacjach nawet większej, widzi przed sobą symbole równie wyraźnie jak w realnym otoczeniu.

Predyktywny dostawca obrazów: kreator rozszerzonej rzeczywistości – AR Creator

Po stronie oprogramowania, mózgiem i dostawcą obrazów jest tzw. kreator rozszerzonej rzeczywistości – AR Creator – składająca się z kilku pojedynczych modułów jednostka obliczeniowa, będąca elementem modułowego systemu infotainment (MIB 3). Kreator rozszerzonej rzeczywistości renderuje symbole, które mają być wyświetlone, w takcie 60 kadrów na sekundę i dopasowuje je do kształtu projekcyjnego układu optycznego. Równolegle, w sposób dostosowany do otoczenia oblicza ich położenie, a informacje o otoczeniu czerpie z nieprzetworzonych danych pochodzących z przedniej kamery, czujników radarowych i z nawigacji GPS. Jego oprogramowanie obejmuje ok. 600 tysięcy wierszy kodu programistycznego – około połowę więcej niż w przypadku całego systemu sterującego pierwszą wersją wahadłowca kosmicznego.

Podczas obliczeń kreator rozszerzonej rzeczywistości uwzględnia fakt, że od zarejestrowania obiektu przez czujniki, do wygenerowania treści graficznych, mijają ledwie ułamki sekundy. W tych krótkich interwałach czasowych Audi Q4 e-tron może zmienić swą pozycję, czy to na skutek hamowania czy też nierównej nawierzchni. Aby obraz w polu widzenia nie przeskakiwał, nieustannie wykonywanych jest kilka operacji obliczeniowych. Jedna z nich przebiega w oprogramowaniu kamery, inna umożliwia kreatorowi rozszerzonej rzeczywistości predyktywne obliczanie na bazie najnowszych danych, jak pojazd będzie poruszał się dalej. W ramach kolejnej operacji obliczeniowej kreator ocenia ruch pionowy pojazdu – potrzebnych w tym celu danych dostarcza mu kamera, radar i czujniki systemu stabilizacji toru jazdy (ESC). Te dane są poddawane tzw. „Shake Compensation” – „kompensacji drgań”, która następuje na kilka milisekund przed wygenerowaniem obrazu, a jej zadaniem jest zapobieganie zakłóceniom w postaci drżenia obrazu.

Nawigacja: najpierw leci dron

Wyświetlacz augmented reality head-up display wyjątkowo efektownie pokazuje swe możliwości podczas nawigowania. Dron – w tym przypadku unosząca się w powietrzu strzałka – pokazuje kolejny punkt podjęcia jakiejś akcji na trasie. Strzałka/dron jest dynamiczna: np. przed skrzyżowaniem zapowiada najpierw manewr skręcania, a następnie wprowadza dokładnie w daną drogę. Jeżeli trasa prowadzi dalej prosto, dron porusza się przed pojazdem i znika, by w odpowiednim momencie pojawić się ponownie, przed kolejnym punktem podjęcia akcji. Dystans do miejsca skrętu pokazywany jest w metrach, w dolnym polu bliskiego zasięgu.

Nawet jeśli kierowca aktywował adaptacyjnego asystenta jazdy prowadzącego pojazd środkiem pasa ruchu, to wyświetlacz augmented reality head-up display wspomaga go optycznymi wskazówkami. Jeżeli Audi Q4 e-tron bez włączenia kierunkowskazów zbliży się do linii ograniczającej pas ruchu, to ostrzeżenie przez zjechaniem z toru jazdy nałoży na oznakowanie pasa ruchu czerwoną linię. Inny przykład to dostosowanie do pojazdu jadącego przed nami: jeżeli jest ono aktywne, to pojazd jest oznaczany na wyświetlaczu kolorową linią. Dzięki temu, kierowca może bez rozpraszania uwagi odczytać status adaptacyjnego asystenta jazdy lub adaptacyjnego tempomatu. Gdy adaptacyjny asystent jazdy zażąda od kierowcy dowodu, że zachowuje on uwagę, na szybie pojawia się czerwone oznakowanie i symbol ostrzegawczy.

Trzy wersje: cyfrowy kokpit

Standardowa cyfrowa deska rozdzielcza ma przekątną 10,25 cala i jest obsługiwana przy pomocy kierownicy wielofunkcyjnej. Miernik mocy, który na wyświetlaczu znajduje się obok prędkościomierza, podsumowuje wszystkie ważne informacje o napędzie, począwszy od mocy, przez stan naładowania akumulatora w procentach, aż po rekuperację. Pierwszą opcją jest kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit. Na nim zintegrowano mapy nawigacji oraz obsługę systemów infotainment. Widok ekranu Audi virtual cockpit ma dwa warianty, które można dowolnie przełączać. Topową wersją wyposażenia opcjonalnego w tym względzie jest Audi virtual cockpit plus. Oferuje on trzy warianty widoków ekranu: „classic”, „sport” i „e-tron”, którego centralnym elementem jest miernik mocy. Wiele wskaźników można tu skonfigurować dowolnie, za pomocą sytemu MMI.

Przekątna aż do 11,6 cala: centralny wyświetlacz dotykowy MMI touch

Wyświetlacz dotykowy MMI touch z akustyczną reakcją zwrotną ma przekątną 10,1 cala i rozdzielczość 1540 x 720 pikseli. W standardzie jest skonfigurowany jako radio MMI plus z DAB i służy do sterowania systemami infotainment i niektórymi funkcjami komfortu. Ponadto umożliwia wprowadzanie tekstu przy pomocy pisma odręcznego. W opcjonalnej, większej wersji, wyświetlacz ma przekątną 11,6 cala i rozdzielczość 1764 x 824 pikseli. Jak dotąd jest to największy wyświetlacz w gamie Audi i będzie dostępny pod koniec tego roku.

Head-up-Display

Dobre porozumienie: sterowanie głosowe

Trzecią płaszczyzną obsługi Audi Q4 e-tron jest sterowanie głosowe naturalnym językiem, aktywowane hasłem „Hej Audi!”. Rozumie ono wiele sformułowań i zapytań także z języka codziennego, przykładowo: „Gdzie jest najbliższa restauracja?”. Jeżeli na pokładzie jest nawigacja MMI plus, to wyszukiwanie w wielu przypadkach odbywa się online.

Progresywna i przestronna: stylistyka wnętrza

Nową erę techniki, w którą weszło Audi, można poczuć także we wnętrzu Q4 e-tron. Deska rozdzielcza charakteryzuje się progresywną elegancją i podkreśla wrażenie przestronności. Kokpit ma zdecydowanie trójwymiarową formę, jego geometryczne bryły pełne są pełnych napięcia wzajemnych odniesień.

W Audi Q4 e-tron elementy obsługi i wyświetlacze w większym niż kiedykolwiek stopniu przejęły funkcję elementów stylistycznych. Cyfrowa deska rozdzielcza po stronie kierowcy to niczym diament między dwiema bryłami – jedną krótką po lewej stronie, w której znajdują się nawiewy, i drugą, długą, po stronie prawej. Sięga ona aż do drzwi pasażera i posiada kolejne nawiewy. Na niej, wysunięty nieco do przodu, znajduje się sprawiający czyste i lekkie wrażenie centralny wyświetlacz dotykowy MMI. Jest ergonomiczny i lekko zwrócony ku kierowcy, dzięki czemu łatwo dostępny.

Nad wyświetlaczem znajduje się smukły panel dekoracyjny, tzw. tech layer, łączący go z deską rozdzielczą. Powierzchnia panelu może być wykonana z materiałów takich jak porowate drewno lipowe, aluminium w dwóch różnych wykończeniach lub tworzywo sztuczne. Krótko po wejściu na rynek, w przypadku linii wyposażenia wnętrza S line, panel będzie dostępny także z techniczną tkaniną hybrydową wykonaną częściowo z materiału po recyklingu.

Detail

Do dekoru dostosowane są także pozostałe elementy deski rozdzielczej – tzw. powierzchnie akcentujące – utrzymane zależnie od pakietu wyposażenia w różnych odcieniach srebra i szarości. Najbardziej wyrazisty z tych elementów przebiega poziomo: dzieli deskę rozdzielczą na dwie strefy i nosi wyrazisty emblemat e-tron. Zaraz pod tą powierzchnią akcentującą znajduje się, także zorientowana na kierowcę, jednostka obsługi klimatyzacji. Pod nią rozciąga się duża wyspa elementów obsługi, utrzymana w barwie czarnego panelu. Znajdują się tu: selektor do wyboru programu jazdy, dotykowy panel regulacji głośności, przycisk start-stop, włącznik świateł awaryjnych i przycisk systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Dodatkowo znajdują się tu przyciski innych funkcji, które – utrzymane również w czarnej, błyszczącej stylistyce – mają formę powierzchni dotykowych niezauważalnie zlewających się z panelem i są podświetlone na biało.

Przyszłość we własnych rękach: kierownice z obsługą dotykową

Przyszłość mobilności widoczna jest również w kierownicach Audi Q4 e-tron. To zupełnie nowa ich generacja. Cztery pierścienie na środku kierownicy są płaskie, a dolne ramię zdobi napis e-tron. Górne ramiona są wyposażone w czarne pola dotykowe. Ich elementy funkcjonalne są podświetlone, dzięki czemu widoczne są przyciski aktywne w danym momencie. Rozdzielają je od siebie niewielkie przetłoczenia, ułatwiając ich używanie. Po przyciśnięciu przycisku wyczuwalna jest delikatna reakcja zwrotna. Podobnie jak w smartfonie, oprócz gestów dotykania działają także gesty przesuwania, przykładowo w przypadku przewijania list.

Kierownice są dostępne do wyboru w różnych wersjach. W wersji topowej kierownica ma manetki do rekuperacji w trybie żeglowania i dwuczęściowe wykończenie na ramionach. Ogrzewane koło kierownicy jest spłaszczone u dołu. Ten element stylistyczny sprawia, że atmosfera panująca we wnętrzu jest jeszcze bardziej futurystyczna. Czy to pod względem wizualnym, funkcjonalności czy reakcji haptycznych – nowa kierownica wyraźnie oddaje progresywny charakter Q4 e-tron.

Najwyższe bezpieczeństwo: fotele przednie

Przednie fotele w Q4 e-tron oddają najnowszy stan rozwoju technologii bezpieczeństwa. W przypadku uderzenia bocznego, oprócz bocznych poduszek powietrznych, w prawym boku fotela kierowcy uruchomiona zostanie centralna poduszka zapobiegająca wzajemnemu zderzeniu się kierowcy i pasażera na przednim fotelu. Na życzenie dostępne są: ogrzewanie foteli, elektryczna regulacja przesuwania, oparć i podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Fotele są dostępne w wersji podstawowej i sportowej ze zintegrowanymi zagłówkami, w opcji – ze stebnowaniem w kształcie rombów.

Jeśli chodzi o barwy wnętrza, klienci mogą wybierać między kolorami: stalowoszarym, brązowym Santos lub beżowym Pergament. Wśród łącznie dziewięciu pakietów wyposażenia znajduje się także pakiet przeszyć. Pięć pakietów jest dostępnych dla wersji bazowej, a cztery pozostałe – dla wnętrza S line. Różnią się pomiędzy sobą listwami progowymi, kolorem lakieru powierzchni ozdobnych, materiałem pokrywającym podłokietniki i podsufitką. Wszystkie opcjonalne pakiety wyposażenia wnętrza obejmują białe oświetlenie diodowe. Alternatywnie dostępny jest wielobarwny pakiet oświetlenia Ambiente plus. Niektóre elementy są zarezerwowane wyłącznie dla wnętrza S line: podświetlane aluminiowe listwy progowe, pedały z nakładkami ze stali szlachetnej, czarna podsufitka, przetłoczenia S line w oparciach siedzeń, koło kierownicy z perforowanej skóry z kontrastowym szwem oraz emblematy S.

Dinamica i Puls: obicia foteli z udziałem włókien z pochodzącego z recyklingu poliestru

W zakresie materiałów obiciowych wnętrze S line ma również wyjątkowo dużo do zaoferowania. W przypadku tradycyjnych materiałów można wybierać między kombinacją skóra/ekologiczna skóra, a szlachetną skórą Feinnappa. Kolejny, nowatorski wariant to kombinacja ekologicznej skóry i mikrofazy Dinamica. Dinamica wygląda jak zamsz i przypomina go w dotyku, jednak w 45 procentach jest wykonana z poliestru pozyskiwanego z recyklingu tekstyliów i butelek PET.

Kolejna opcja dla wnętrza S line to tapicerka Puls, także w połączeniu z ekologiczną skórą. Tu zastosowanie znajdują materiały z recyklingu: do 50 procent użytej tkaniny wytwarzane jest z butelek PET, które w złożonym procesie są przetwarzane na włókno. Efektem jest materiał, który pod względem wyglądu i w dotyku spełnia takie same standardy jakości jak klasyczne obicie tkaninowe. Na obicie jednego kompletu siedzeń w Q4 e-tron zużywa się 26 butelek z tworzywa sztucznego o pojemności 1,5 l.

Audi „dodaje prądu”: Q4 e-tron debiutuje w dynamicznym segmencie rynkowym

Elektryczna ofensywa Audi przybiera na sile: Model Q4 e-tron jest kolejnym po dużych SUV-ach e-tron i e-tron Sportback oraz po sportowym e-tron GT, w pełni elektrycznym modelem spod znaku czterech pierścieni. W strategii elektryfikacji koncernu z Ingolstadt, model Q4 e-tron odgrywa kluczową rolę – debiutuje w wyjątkowo atrakcyjnym, wykazującym duży wzrost segmencie rynkowym – czyli w klasie kompaktowych SUV-ów, dzięki czemu Audi oferuje klientom atrakcyjną cenowo możliwość wkroczenia w świat elektrycznej mobilności segmentu premium.

Reklama

Może Cię również zainteresować

Aktualności

W pierwszej połowie roku 2020, Audi dostarczyło do klientów na całym świecie 17 641 sztuk modelu e-tron.

Aktualności

Po wielu miesiącach zapowiedzi spółka ElectroMobility Poland ujawniła prototypy polskich samochodów elektrycznych

Aktualności

Pierwszy na świecie elektryczny rajdowy puchar jednej marki

Aktualności

Najnowsze badanie przeprowadzone na polskich respondentach przez zespół analityczny InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen dowodzi, że rozwój rynku fotowoltaicznego może pozytywnie wpłynąć...