Połącz się z nami

Cześć, wpisz to czego szukasz

Aktualności

Elektryfikacja i cyfryzacja na pierwszym planie – Volkswagen wzmocni pozycję w 2021 roku

Mimo wyzwań spowodowanych pandemią, Volkswagen bardzo mocno inwestował w 2020 roku w rozwój najnowszych technologii – przeznaczył na nie łącznie 2,7 miliarda euro. Marka stworzyła dzięki temu warunki do udanego wdrożenia strategii ACCELERATE i jeszcze w tym roku zrealizuje pierwsze zawarte w niej zadania.

Volkswagen spodziewa się dużego przyspieszenia w dziedzinie elektromobilności: w 2021 roku dostawy zelektryfikowanych pojazdów mają wynieść ponad 450.000 egzemplarzy, czyli ponad dwa razy więcej niż w poprzednim roku. W kolejnych latach marka spodziewa się wzrostu obrotów z tego rodzaju działalności w wysokości kilkuset milionów euro.

Dobrze poradziliśmy sobie z kryzysem spowodowanym pandemią. Dzięki surowej dyscyplinie finansowej i dobrej sprzedaży, po pierwszym trudnym półroczu wyszliśmy na prostą. Z zyskiem operacyjnym w wysokości 454 milionów euro przed zdarzeniami specjalnymi Volkswagen okazał się mocny finansowo także w kryzysowym 2020 roku. Nawet w niezwykle wymagających czasach pandemii mogliśmy dzięki temu podjąć znaczące inwestycje w nowe technologie. To z kolei dało nam niezbędną swobodę działania pozwalającą na kontynuowanie transformacji, mimo licznych wyzwań. Za sprawą nowej strategii ACCELERATE w 2021 roku jeszcze zwiększymy jej tempo” – powiedział podczas wideokonferencji prasowej Ralf Brandstätter, CEO Volkswagena.

Dyscyplina w zakresie kosztów i inwestycji zmniejszyła skutki pandemii

Aby przeciwdziałać negatywnym skutkom pandemii Volkswagen podjął w ubiegłym roku liczne dodatkowe działania mające na celu ograniczenie kosztów. Koszty stałe zredukowano o miliard euro w porównaniu z poprzednim rokiem, a surowa polityka w tym zakresie przyniosła efekty przede wszystkim w trzecim, a zwłaszcza w czwartym kwartale. Z wynikiem 1,4 miliarda euro czwarty kwartał okazał się znacznie lepszy od tego samego okresu w poprzednim roku. Ścisłe dopasowanie produkcji do popytu pozwoliło ponadto zmniejszyć zapasy netto o 10 procent w stosunku do poprzedniego roku. W sumie, mimo obciążeń spowodowanych pandemią, w zakresie przepływu gotówki netto uzyskano pozytywny wynik. Przychód ze sprzedaży wyniósł 71,1 miliarda euro (w 2019 r.: 88,4 mld euro), a dostawy dla klientów 5,3 miliona samochodów (w 2019 r.: 6,3 mln). Przedsiębiorstwo zachowało, a nawet zwiększyło dzięki temu swój udział w ważnych światowych rynkach.

Wysokie inwestycje w najnowsze technologie były możliwe dzięki surowej polityce kosztowej. „Zabezpieczenie płynności finansowej w wyjątkowym 2020 roku było istotnym czynnikiem sukcesu. Zweryfikowaliśmy wszystkie projekty i rygorystycznie podeszliśmy do ich realizacji. Dobry wynik w drugiej połowie roku świadczy o tym, że podjęliśmy właściwe działania” – powiedział CFO Volkswagena, Alexander Seitz.

Przyspieszenie cyfryzacji

Realizując strategię ACCELERATE Volkswagen, oprócz zwiększenia tempa w zakresie
e-mobilności, zamierza w 2021 roku zrealizować nowe ważne cele w postaci rozwoju działalności opartej na wykorzystaniu danych.

Latem tego roku w sześciu miastach Niemiec Volkswagen rozpocznie testowanie ofert abonamentowych do modelu ID.3. W ramach pilotażowych projektów będzie można po raz pierwszy płacić za konkretny czas korzystania z samochodu oraz korzystać z dodatkowych cyfrowych funkcji; Volkswagen sprawdzi popularność tych rozwiązań wśród klientów. Aby oferta dodatkowych funkcji na żądanie mogła odnieść sukces, Volkswagen – jako jedyny z najpopularniejszych producentów – będzie od lata bieżącego roku, w 12-tygodniowym cyklu, oferował zdalną aktualizację oprogramowania w modelach ID.3 i ID.4. W najbliższych latach marka spodziewa się dzięki tego rodzaju usługom dodatkowych przychodów w wysokości kilkuset milionów euro.

Volkswagen przyspiesza ofensywę w dziedzinie elektryfikacji

Jeszcze w marcu na wielu europejskich rynkach do klientów trafią pierwsze modele ID.4. W Niemczech dostawy rozpoczną się 26 marca. Do końca lutego w Europie zawarto 23.500 umów na zakup tego samochodu. Jeszcze w tym roku Volkswagen wprowadzi na chiński rynek modele ID.4 GTX z napędem na cztery koła, coupé ID.5 oraz ID.6 X/CROZZ.

Wprowadzając do sprzedaży kolejne modele Volkswagen szybko zwiększa sprzedaż samochodów elektrycznych i globalne wykorzystanie platformy MEB. „Po raz kolejny pokazujemy w ten sposób, że marka Volkswagen jest w koncernie liderem w dziedzinie wykorzystania modułowych platform. Już dzisiaj około 80 procent samochodów koncernu korzysta z technologii Volkswagena” – stwierdził Ralf Brandstätter. Volkswagen zamierza dostarczyć w tym roku klientom około 300.000 samochodów skonstruowanych na platformie MEB. Należy do tego doliczyć około 150.000 pojazdów hybrydowych.

Volkswagen dobrze rozpoczął bieżący rok – w ciągu dwóch pierwszych miesięcy mimo ograniczeń na wielu rynkach spowodowanych pandemią koronawirusa klientom z całego świata dostarczono 15.500 samochodów typu BEV, co oznacza wzrost o 51 procent w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku. W Niemczech wzrost wyniósł nawet 143 procent. W wypadku hybryd (PHEV), których dostarczono 16.300, wzrost w skali świata wyniósł 174 procent, a w Niemczech aż 291 procent.

Prognozy na rok 2021: powrót do wzrostu

W celu sfinansowania inwestycji w wysokości 16 miliardów euro przeznaczonych do 2025 roku na elektryfikację i cyfryzację, Volkswagen będzie konsekwentnie dążył do wzrostu efektywności. Zdefiniował w związku z tym cztery obszary działań. Wzorem poprzedniego roku koszty stałe mają zmniejszyć się o 5 procent do roku 2023. Przyczyni się do tego zamrożenie zatrudnienia na poziomie ze stycznia 2021 roku w połączeniu z regulacjami w zakresie pracy osób starszych w niepełnym wymiarze godzin, zgodnie z ustaleniami zawartymi z Radą Zakładową. Ponadto, co roku o 5 procent ma wzrastać wydajność zakładów, a koszty materiałowe będą optymalizowane o 7 procent, rentowność w poszczególnych regionach ma zostać zapewniona na trwałe. Mimo pandemii zapewne jeszcze w bieżącym roku Volkswagen osiągnie rentowność w USA i w Ameryce Południowej.

W bieżącym roku obrachunkowym Volkswagen spodziewa się znacznego wzrostu dostaw dla klientów, zamierza też osiągnąć dużo wyższy niż w 2020 roku przychód ze sprzedaży. Operacyjna stopa zwrotu powinna zamknąć się w 2021 roku w przedziale od 3 do 4 procent. Alexander Seitz: „Mimo trudności związanych z pandemią koronawirusa konsekwentnie pracujemy nad osiągnięciem marży w wysokości 6 procent w 2023 roku”.

Realizacja powyższych celów zależy od dalszego przebiegu pandemii covid-19 na najważniejszych rynkach oraz od dostępności półprzewodników.

Reklama

Może Cię również zainteresować

Aktualności

Pierwszy na świecie elektryczny rajdowy puchar jednej marki

Aktualności

Po wielu miesiącach zapowiedzi spółka ElectroMobility Poland ujawniła prototypy polskich samochodów elektrycznych

Aktualności

W pierwszej połowie roku 2020, Audi dostarczyło do klientów na całym świecie 17 641 sztuk modelu e-tron.

Aktualności

Najnowsze badanie przeprowadzone na polskich respondentach przez zespół analityczny InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen dowodzi, że rozwój rynku fotowoltaicznego może pozytywnie wpłynąć...