Połącz się z nami

Cześć, wpisz to czego szukasz

Aktualności

Renault 5 – zapowiedź przyszłego modelu elektrycznego

Kultowy samochód lat 70. z niesamowitymi światłami, które budzą mnóstwo skojarzeń. Przekorne „spojrzenie” jest częścią dziedzictwa marki, a zaprezentowany w styczniu prototyp Renault 5 nie mógł nie uwzględnić tego elementu. Nicolas Jardin, projektant nadwozia prototypu, opowiada, jak na nowo zinterpretował słynne „spojrzenie” oryginalnego Renault 5.

Renault 5 − wszyscy znają jego przekorne i niesforne „spojrzenie”. Bardzo szybko stało się tak kultowe jak sam samochód. Już w 1972 roku, w którym pojawił się model, Renault dokonało personifikacji jego „spojrzenia” w słynnym animowanym filmie reklamowym „Przygody supercara”. Można było napotkać je na drodze, podczas akcji „Zasiądź za kierownicą”. Renault 5, z pięknymi naklejkami w kształcie oczu na reflektorach, wyruszyło na spotkanie z Francuzami. Nicolas Jardin w Renault 5 Prototype postanowił wskrzesić właśnie to niezwykłe spojrzenie, jednocześnie chciał stworzyć samochód przyszłości.

Od kultowego „spojrzenia” do nowej interpretacji

Renault 5 Prototyp, zaprezentowane 14 stycznia 2021 roku, stanowi zapowiedź przyszłego modelu elektrycznego, który nawiązuje do Renault 5. Pomysł wzbudził wiele emocji i komentarzy. Projektanci dokonali niezwykłej interpretacji oryginalnego stylu wersji z 1972 roku. Prototyp nie idzie na łatwiznę stylu retro, a mimo to natychmiast rozpoznajemy geny kultowego poprzednika. Nicolas Jardin, pracujący w Technocentre, gdzie są projektowane samochody koncepcyjne i modele Grupy Renault, odsłania przed genezę projektu: Praca nad prototypem musiała odbywać się w ściśle wyznaczonych ramach. Chodziło o zinterpretowanie na nowo Renault 5 i dokonanie projekcji w przyszłość, aby uczynić go modelem nowoczesnym.

Projektując na nowo przekorne „spojrzenie” reflektorów oraz światła dzienne, wyszliśmy od linii, kątów i promienia poszczególnych elementów przodu oryginalnego Renault 5. A potem z każdym szkicem reflektory zmieniały się zarówno pod względem proporcji, jak i kształtu.

Końcowa wersja, która wymagała ogromnej pracy i precyzji, daje efekt lekko zmrużonych, śmiejących się oczu. Natomiast prostokątne światła dzienne w dolnej części zderzaka przypominają ówczesne światła przeciwmgłowe. Tak jak wtedy, wbudowaliśmy je w zderzak w kolorze nadwozia. Trójwymiarowe światła tworzące efekt kryształu o niezwykle precyzyjnej linii przywodzą na myśl technologię cięcia laserowego, a ich aerodynamiczny kształt – rozwiązania stosowane w lotnictwie.

Technologia, która zwiększa siłę wyrazu

W procesie odtwarzania kultowego „spojrzenia” Renault 5 wykorzystano ultranowoczesne technologie. Przede wszystkim matrycowe reflektory LED, które pozwalają zaprogramować animacje i sprawić, że światłą ożywają. Jest to doskonale widoczne w sekwencji powitalnej. Nowe logo samochodu rozświetla się i daje początek sekwencji, która rozchodzi się po osłonie chłodnicy. Następnie „ożywają” reflektory, jakby samochód zamrugał oczami. Tego mrugnięcia nie sposób nie zauważyć! Dzięki reflektorom matrycowym i dynamicznej sekwencji powitalnej mogliśmy odtworzyć siłę wyrazu i przekorny charakter „spojrzenia” oryginalnego modelu – tłumaczy Nicolas Jardin.

Zarówno jeśli chodzi o kształt, jak i zastosowaną technologię, światła Renault 5 Prototype nie mają teoretycznie nic wspólnego z reflektorami Renault 5 z 1972 roku. A mimo to rozpoznajemy tamto spojrzenie. Udało się zrealizować zadanie. Samochód musiał mieć w sobie życie i siłę ekspresji, żeby stać się godnym następcą Renault 5. Projektując prototyp udało się nam sprostać temu trudnemu wyzwaniu. Zaprojektowaliśmy samochód o nowoczesnej stylistyce, który uosabia radość z życia w stylu Renault – mówi Nicolas Jardin.

Reklama

Może Cię również zainteresować

Aktualności

W pierwszej połowie roku 2020, Audi dostarczyło do klientów na całym świecie 17 641 sztuk modelu e-tron.

Aktualności

Po wielu miesiącach zapowiedzi spółka ElectroMobility Poland ujawniła prototypy polskich samochodów elektrycznych

Aktualności

Pierwszy na świecie elektryczny rajdowy puchar jednej marki

Aktualności

Najnowsze badanie przeprowadzone na polskich respondentach przez zespół analityczny InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen dowodzi, że rozwój rynku fotowoltaicznego może pozytywnie wpłynąć...