Połącz się z nami

Cześć, wpisz to czego szukasz

Aktualności

Audi prezentuje bolid e-tron FE07, który wystartuje w Mistrzostwach Świata FIA Formuła E

Od zera do setki w zaledwie 2,8 sekundy, ponad 95 procent więcej wydajności całego samochodu i gotowość każdego podzespołu na nawet najbardziej nieprzewidziane wydarzenia. To najważniejsze cechy skonstruowanego przez Audi Sport nowego Audi e-tron FE07, którego sercem jest układ generatora-rozrusznika MGU05. Ten w pełni elektryczny bolid wyścigowy w odświeżonym designie, zadebiutuje na torze podczas sesji testowej w hiszpańskiej Valencii.

W sezonie 2021, który rozpocznie się w połowie stycznia wyścigiem w Chile, Formuła E po raz pierwszy zaliczana będzie do oficjalnych Mistrzostw Świata FIA. Dla Audi zaangażowanie w serię wyścigów samochodów w pełni elektrycznych jest nie tylko sportową rywalizacją na najwyższym światowym poziomie, ale również wsparciem transformacji marki w kierunku zrównoważonej i cyfrowej mobilności klasy premium. „Sporty motorowe zawsze miały decydujące znaczenie dla Audi i rozwoju technicznego marki. To właśnie w sportach motorowych zrodziło się nasze najsłynniejsze hasło „Vorsprung durch Technik” – mówi dyrektor zespołu Allan McNish.

The Audi e-tron FE07 was presented during the Audi TechTalk

Siódmy sezon Formuły E jest dla Audi okazją do zaprezentowania światowej premiery. „Audi e-tron FE07 ma całkowicie nowy, elektryczny układ napędowy, po raz pierwszy skonstruowany w całości przez nas samych” – mówi Stefan Aicher, szef rozwoju napędów elektrycznych w Audi Sport. Podczas gdy w ostatnich latach montowano w bolidach ciągle optymalizowaną wersję układu napędowego opracowaną wcześniej wspólnie z partnerem technicznym Audi firmą Schaeffler, tym razem prace nad nową jednostką MGU prowadzono od początku wyłącznie w biurach konstrukcyjnych czterech pierścieni. „We wszystkich obszarach tego projektu osiągnęliśmy granice naszych możliwości” – komentuje Aicher.

Wynikiem prac jest nowe serce pojazdu: generator-rozrusznik Audi MGU05. To elektryczny, jednobiegowy układ napędowy w koncepcji wewnętrznego rotoru, z zewnętrznymi magnesami, z bardzo wydajnym systemem chłodzenia i sześcioma fazami elektrycznymi. Ponadto inżynierowie Audi pod kierownictwem Stefana Aichera, dzięki zastosowaniu lekkich materiałów i inteligentnej integracji wewnątrz pojazdu, po raz kolejny wyraźnie zredukowali masę tej jednostki. „Oszczędności na masie i ułożeniu zainwestowaliśmy bezpośrednio w sam układ. Nowy generator-rozrusznik MGU05 waży mniej niż 35 kilogramów. To wyjątkowe osiągnięcie całego zespołu” – podkreśla Aicher.

Wydajność to klucz do sukcesu w Formule E. „Dlatego robimy wszystko, by ograniczyć straty energii w systemie do absolutnego minimum” – wyjaśnia Tristan Summerscale, lider projektu „Formuła E” w Audi Sport. Szeroko zakrojone testy przeprowadzone właśnie w biurach konstrukcyjnych i warsztatach Audi Sport, były decydującym czynnikiem przy osiąganiu celu. W wielu trudnych cyklach testowych cały układ napędowy był obciążany do granic możliwości, tak by układ wysokiego napięcia osiągnął maksymalny poziomu wydajności. Rezultat był pomyślny: „Osiągnęliśmy ogólną sprawność układu napędowego na poziomie ponad 95 procent. Nowy generator-rozrusznik MGU ma nawet ponad 97 procent wydajności we wszystkich istotnych warunkach jazdy.

Szczególne wrażenie robi kompaktowy rozmiar układu w połączeniu z jego wysoką wydajnością. „Jeśli porównać nasze MGU z silnikiem spalinowym o porównywalnej mocy 250 kW, to wydajność jest nie tylko dwukrotnie większa, ale i sama jednostka jest znacznie lżejsza. Ma zaledwie 35 kilogramów” – mówi Tristan Summerscale. „To wyraźnie pokazuje, jak wydajnym rozwiązaniem jest elektryczny układ napędowy„.

Audi e-tron FE07, za którego sterami zasiądą Lucas di Grassi i René Rast ma również zupełnie nowe malowanie. Oprócz elementów w rzucającym się z daleka w oczy kolorze jasnopomarańczowym i w mocnej zieleni (barwy partnera technicznego Audi, firmy Schaeffler), cały przód utrzymany jest w bieli. Audi ma też dwóch nowych partnerów w tym projekcie: markę Castrol – jednego z wiodących na świecie producentów środków smarnych oraz firmą modową i lifestyle’ową Casamoda.

Audi e-tron FE07 zadebiutuje publicznie w najbliższą sobotę, na torze wyścigowym w Valencji. Zanim wszystkie samochody i sprzęt zostaną wysłane w podróż do Ameryki Południowej, na torze „Circuit Ricardo Tormo” spotka się wszystkich dwanaście zespołów biorących udział w sezonie 2021 Formuły E i przeprowadzi jazdy testowe, które potrwają do wtorku 1 grudnia.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Reklama

Może Cię również zainteresować

Aktualności

Pierwszy na świecie elektryczny rajdowy puchar jednej marki

Aktualności

Po wielu miesiącach zapowiedzi spółka ElectroMobility Poland ujawniła prototypy polskich samochodów elektrycznych

Aktualności

W pierwszej połowie roku 2020, Audi dostarczyło do klientów na całym świecie 17 641 sztuk modelu e-tron.

Aktualności

Najnowsze badanie przeprowadzone na polskich respondentach przez zespół analityczny InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen dowodzi, że rozwój rynku fotowoltaicznego może pozytywnie wpłynąć...