Połącz się z nami

Cześć, wpisz to czego szukasz

Aktualności

Testy elektrycznego Sokoła 4×4 w Tatrach

Sokół 4×4 – polski, w pełni elektryczny pojazd stworzony metodą ekokonwersji polegającej na elektryfikacji spalinowego samochodu terenowego, zaprezentował swoje możliwości na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego.

Sokół 4×4 został stworzony na bazie Land Rovera Defendera 110. Samochód wyposażono w silnik elektryczny o mocy około 300 KM oraz akumulator litowo-jonowy o pojemności 85 kWh, który umożliwia pokonanie na jednym ładowaniu trasy o długości od 200 do 300 km. Pojazd dysponuje reduktorem, dzięki któremu zyskuje dwa przełożenia – terenowe oraz drogowe.

Pomysłodawcą projektu Sokół 4X4 jest Albert Gryszczuk, który w 2018 roku opracował samonośną platformę do indywidualnej zabudowy wyposażoną w 100% elektryczny napęd dostosowany do jazdy w warunkach terenowych. Sokół 4×4 może operować zarówno w warunkach wysokiego zapylenia czy zasolenia, jak i w miejscach o wysokiej wilgotności i pokonywać przeszkody wodne o głębokości około 80 cm. Samochód posiada ponadto, opracowany przez polskich inżynierów, system do diagnostyki online EVACT.

Jak ujawnili twórcy pojazdu, firma Innovation AG., platforma Sokół 4×4 może stać się podstawą do budowy wyspecjalizowanych środków transportu, dedykowanych do pracy w najcięższych warunkach terenowych – między innymi samochodów specjalistycznych dla kopalń odkrywkowych, samochodów dla straży granicznej i innych służb oraz samochodów rajdowych. Realizacja projektu jest współfinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego nr 5.11.1 „Międzydziedzinowe SOKÓŁ – Wdrożenie Innowacyjnych Technologii Środowiskowych”. Sokół 4×4 był już testowany m.in. w Kopalni Węgla Brunatnego PGE w Turowie i odkrywce „Szczerców” KWB Bełchatów, a także przez służby graniczne i służby leśne.

Kolejne testy Sokoła 4X4 w Tatrzańskim Parku Narodowym będą miały miejsce prawdopodobnie w październiku 2020 r.

Jerzy Fijas, kierownik projektu rozwojowego Lasów Państwowych „Las Energii”, powiedział: “Testowanie pojazdów elektrycznych Sokół 4×4 było możliwe dzięki współpracy w ramach projektu „Las Energii”. Ze strony służb Tatrzańskiego Parku Narodowego zostały przygotowane trasy, które pozwalały przetestować i sprawdzić realną sprawność tego samochodu. Podsumowując: nie było takich przeszkód, których pojazd ze Zgorzelca by nie pokonał. Myślę, że w kontekście poszukiwania aut, które spełniają oczekiwania takich podmiotów jak Tatrzański Park Narodowy, zarządzających obszarami cennymi przyrodniczo, jest to pojazd spełniający takie wymogi. Nie tylko pod względem technicznym, ale również pod kątem zeroemisyjności i braku hałasu”.

 

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama

Może Cię również zainteresować

Aktualności

Po wielu miesiącach zapowiedzi spółka ElectroMobility Poland ujawniła prototypy polskich samochodów elektrycznych

Aktualności

Najnowsze badanie przeprowadzone na polskich respondentach przez zespół analityczny InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen dowodzi, że rozwój rynku fotowoltaicznego może pozytywnie wpłynąć...

Aktualności

Urokliwe Warmia i Mazury zyskały kolejny istotny punkt na mapie regionu. Elektromobilność zyskała w tym miejscu kolejnego, silnego sojusznika w postaci nowych stacji ładowania...

Aktualności

W pierwszej połowie roku 2020, Audi dostarczyło do klientów na całym świecie 17 641 sztuk modelu e-tron.